جاذبه های طبیعت گردی سلماس؛ شهر زیبای آذربایجان غربی، عکس

به گزارش طرفداران رونالدو، جاذبه های طبیعت گردی سلماس از زیباترین جاذبه های طبیعی کشور هستند که در یک منطقه خوش آب و هوا و در یک استان پر رونق از نظر کشاورزی واقع شده اند. این جاذبه های طبیعت گردی همیشه پذیرای گردشگران زیادی بخصوص از استانهای مجاور آذربایجان غربی هستند.

جاذبه های طبیعت گردی سلماس؛ شهر زیبای آذربایجان غربی، عکس

سلماس یکی از شهرهای آذربایجان غربی است که در زمینه کشاورزی هم جز برترین شهرهای استان است. این شهر پر رونق که اکثریت مردم آن ترک و شیعه هستند، دارای اقلیت های کردی و ارمنی هم هست که همگی در کنار هم با صلح و آرامش زندگی می نمایند.

جاذبه های طبیعت گردی و تاریخی سلماس برای هر توریستی جالب توجه است زیرا هم متعدد و متنوع هستند و هم بسیار قابل ملموس و تماشای هستند. نکته جالب توجه دیگر این است که این مجذوب کنندهیت ها شاید هنوز به خوبی شناخته شده نیستند به همین علت نسبت به سایر اماکن و جاذبه های توریستی کمی خلوت تر هستند و همین امر می تواند سبب شود توریستان با سهولت و آرامش بیشتری از این جاذبه ها تماشا نمایند.

به علت آب و هوای کوهستانی و بارش های کافی در این منطقه این شهر از طبیعت خوبی برخوردار است و بخصوص در فصل بهار شاهد سرسبزی فوق العاده ای هستیم. از جمله جاذبه های طبیعت گردی سلماس می توان به آبشار دره خور خور، غار قارنی یاریق، دره چهریق، روستا و آبگرم ایستی سو و دره زولا چای اشاره نمود.

هر کدام از این جاذبه های طبیعت گردی سلماس در نوع خود بی نظیر و بسیار مجذوب کننده هستند و توریستانیکه با تهیه بلیط هواپیما به استان آذربایجان غربی سفر می نمایند، می توانند با بازدید از سلماس و جاذبه های طبیعی و تاریخی اش خاطره یک سفر به یاد ماندنی را برای خود و خانواده شان ثبت نمایند.

چرا باید از جاذبه های طبیعت گردی سلماس بازدید کنیم؟

جاذبه های طبیعت گردی سلماس بسیار متعدد و متنوع هستند و توریستان می توانند تعطیلات خود را با گشت و گذار در این جاذبه های متعدد به برترین نحو بگذرانند.

سلماس بعلت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی پر بارش دارای جاذبه ها و منظره سرسبز و روح نواز است.

جاذبه های توریستی سلماس در بهار بسیار مجذوب کنندهتر هستند و توریستان می توانند در فصل بهار که درختان و باغهای سلماس پر گل هستند به این منطقه سفر و از زیبایی هایش بهره مند گردند.

این منطقه در زمستان هم مجذوب کنندهیت خاص خود را دارد و با داشتن آبشاری که در زمستان یخ می زند بسیار مجذوب کننده و زیبا است.

آبشار دره خور خور یا ممکان سلماس

آبشاره دره خور خور یا ممکان سلماس یکی از جاذبه های طبیعت گردی سلماس است که هواداران زیادی هم دارد. این آبشار زیبا که در یک دره واقع شده است از طبیعت تقریبا بکر و بسیار زیبایی هم برخوردار است. عمق دره ای که آبشار خور خور در آن قرار گرفته است به 80 کیلومتر می رسد و بین دو روستای ممکان و شورگل قرار گرفته است. محلی ها و اهالی روستا به خوبی می توانند توریستان را در رسیدن به روستا هدایت نمایند.

این آبشار جلوه بسیار زیبایی دارد و یک برکه مجذوب کننده هم در کنار این آبشار بوجود آمده است. این آبشار یک مکان مناسب و طبیعتی مجذوب کننده برای گرداشگران بخصوص در تعطیلات عید محسوب می شود. بهتر است بدانید برترین زمان برای گردش در این منطقه بهار است یعنی درست زمانی که برف کوهها آب می شود و شاهد آبی زلال و خنک هستیم که از کوههای اطراف به این آبشار جاری می شود.

البته بعلت اینکه در زمستان آب این آبشار یخ می زند، همین امر سبب شده است بر مجذوب کنندهیت این منطقه افزوده شود. می توانید برای نهار در طبیعت زیبای این آبشار باشید و چند ساعتی را در طبیعت زیبای این محل بگذرانید.

آدرس آبشار دره خور خور یا ممکان سلماس: استان آذربایجان غربی، سلماس، 32 کیلومتری سلماس، حد فاصل روستای ممکان و شورگل

غار قارنی یاریق

غار قارنی یاریق از جمله مجذوب کنندهترین جاذبه های طبیعت گردی سلماس است که در کوهی به نام قارنی یاریق یا اوچ قارداش واقع شده است. نامی که در میان محلی ها برای این غار رایج است هم اشگودارکا است. بر طبق گفته محلی ها افسانه ای در رابطه با این غار هم وجود دارد، افسانه دختری که سه برادر خاستگار او بوده اند و شرط ازدواج آن بود که یکی از آن ها بتواند غاری را در این کوه بوجود آورد و هر کدام زودتر این کار را می کرد دختر با او ازدواج می کرد.

گرچه شکافهای این غار بر اساس تغییرات زمین شناسی بوجود آمده اند ولی وجود دخمه هایی در این محل نشان از دخالت انسان در بوجود آمدن این غار دارد. از نظر جغرافیایی این غار در قسمت جنوبی سلماس واقع شده است. در روی این کوه بقایای قلعه ای هم وجود دارد که تاریخ آن به زمان مادها نسبت داده می شود. برای طبیعت گردی و تماشا این غار زیبا به حدود 2 الی 3 زمان احتیاج دارید.

آدرس غار قارنی یاریق: استان آذربایجان غربی، جنوب سلماس، کوه قارنی یاریق

دره چهریق سلماس

دره چهریق بدون شک یکی از زیباترین منطقه ها توریستی سلماس است که وجود باغات میوه و رودخانه پر آبی که در این محل وجود دارد آن را به یک محل بسیار مجذوب کننده از نظر توریستی تبدیل نموده است.

گیاهانی که کاربرد دارویی دارند هم در این منطقه رشد می نمایند و این محل را بیش از بیش مجذوب کننده ساخته اند. باغهای میوه ای که در این منطقه وجود دارند به علت آب و هوای خوب و آب کافی که در این منطقه وجود دارد، بسیار پر بار و سرسبز هستند. این منطقه برای اهالی محلی در تعطیلات محل مناسبی برای گذراندن پیک نیک است.

برترین زمان سفر به دره بسیار زیبای چهریق فصل بهار است زیرا هم درختان پر از شکوفه هستند و هم آب خنک رودخانه ای که در این منطقه وجود دارد، جلوه بسیار زیبایی را به آن می بخشد.

آدرس دره چهریق: استان آذربایجان غربی، سلماس

روستا و آبگرم ایستی سو

روستای ایستی سو که در نزدیکی سلماس قرار گرفته است یکی از منطقه ها نمونه توریستی محسوب می شود. این روستا به علت وجود آب گرم طبیعی در بین توریستان دارای اهمیت است. با حمایت بخش خصوصی استخر و سالن هایی برای بهره بردن از این آب گرم احداث شده است.

در روستای ایستی سو شاهد جشنواره های مختلف با هدف آشنا شدن هر چه بیشتر افراد با جاذبه های طبیعت گردی این روستا و حتی سلماس برگزار می شود. استفاده از آب گرم این روستا بسیار مفید است زیرا این آب دارای املاح معدنی بسیار است و برای بسیاری از بیماران مفید است.

مجذوب کنندهیت این روستا تنها به وجود آب گرم محدود نمی شود بلکه طبیعت ناب و چشم نواز روستا هم از محسنات آن به تعداد می آید که سبب جذب بیش از پیش توریست شده است.

آدرس روستا و آبگرم ایستی سو: استان آدربایجان غربی، 69 کیلومتری جاده ارومیه - سلماس

دره زولا چای سلماس

دره زولا چای یکی دیگر از جاذبه های طبیعت گردی سلماس است که در بین افراد محلی یک مکان بسیار دنج و مناسب برای گذراندن تعطیلات محسوب می شود. از میان این دره یک رود فصلی می گذرد که سبب سرسبزی و مجذوب کنندهیت هر چه بیشتر این منطقه شده است.

در فصل بهار که کوههای مشرف به این دره سرسبز می شوند و رودخانه ای که حاصل از آب شدن برف کوهها است جاری می شود، جلوه ای بی نظیر و مجذوب کننده را به این منطقه می بخشد. در اصل آب رودخانه از کوههای واقع در مرز ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد. در فصل های پر آب و زمانی که بارش ها زیاد هستند آب این رودخانه به دریاچه ارومیه می ریزد.

آدرس دره زولا چای سلماس: استان آدربایجان غربی، سلماس، 80 کیلومتری شمال ارومیه

منبع: گردشبان
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1051

به "جاذبه های طبیعت گردی سلماس؛ شهر زیبای آذربایجان غربی، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "جاذبه های طبیعت گردی سلماس؛ شهر زیبای آذربایجان غربی، عکس" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های طبیعت گردی سلماس؛ شهر زیبای آذربایجان غربی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید