ترک عادت؛ 10 راه چاره موثر در ترک عادات بد

به گزارش طرفداران رونالدو، همه انسان ها در زندگی خود با عادات بدی روبرو بوده اند. ایجاد عادت بد در افراد کاملا عادیست، اما این که نتوانیم عادت بدمان را ترک کنیم قطعا غیر قابل قبول است و باید برای ترک عادت از تکنیک ها و راه چاره های مناسب چون تقویت اراده و انگیزه، مسئولیت پذیری، شناخت نیازها و ایجاد عادات جدید مطلوب بهره برد.

ترک عادت؛ 10 راه چاره موثر در ترک عادات بد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

شاید تعداد بسیار کمی از انسان ها باشند که از عادت های بدی رنج نبرند و دوست نداشته باشند آنها را ترک نمایند. عادت هایی مانند سیگار کشیدن، خوردن شیرینی زیاد، جویدن ناخن، چک کردن بیش از حد گوشی و ... مثال هایی هستند از عادت هایی که عموما افراد دوست دارند آنها را ترک نمایند.

مشکل اینجاست که ما در تقویت اراده مان ضعف داریم و احساس می کنیم که اراده کافی برای ترک آنها نداریم همانطور که قبلا هم کوششمان با شکست روبه رو شده است. در واقع در بسکمک از اوقات ما ترس از شکست خوردن داریم در حالی که نباید اینگونه باشد. ما فکر می کنیم که نمی توانیم عاداتمان را ترک کنیم و به همین دلیل کوششی هم در این راستا انجام نمی دهیم و حتی زمانی که کوشش می کنیم یک راه فرار برای خودمان می گذاریم و از آن راه فرار دوباره عادتمان را تکرار می کنیم.

اما بر اساس تحقیقات و مطالعات گوناگون 10 مرحله برای ترک یک عادت بد وجود دارد. شما نباید همه این مراحل را برای هر ترک عادتی انجام دهید، اما هرچه کوشش کنید بیشتر از آن ها بهره ببرید، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود. پیشنهاد ما این است که به همه این نکات توجه نموده و آن ها را به کار بندید.

1. برای ترک عادت انگیزه داشته باشید

بسکمک از اوقات افراد به ترک چیزی می پردازند چون که می دانند کار خوبیست! به عنوان مثال می دانند ترک سیگار کار خوبیست. اما خوب بودن ترک یک عمل، دلیل کافی برای آن نیست و شما باید دلیل مهم تری برای ترک آن داشته باشید و به افزایش انگیزه تان بپردازید. به عنوان مثال: من سیگار رو ترک می کنم چون که داشت منو به کشتن می داد و اگه ترکش نمی کردم بچه هام هم از بوی این سیگار مریض می شدن و یاد می دریافت که اونام سیگار بکشن. به همین شکل دلیل خودتان راپیدا کنید و آن را در قسمت بالای برنامه تان با فونت درشت بنویسید.

2. مسئولیت پذیر باشید

حالا که انگیزه خودتان را برای ترک عادت فهمیدید، به تصمیمتان متعهد باشید. یکی از اشتباهات رایج راجب ترک یک کار این است که افراد به خودشان می گویند که: از امروز آغاز می کنم. و سپس وقتی احتیاجشان به آن عمل زیاد شد، ترک را به طور کلی فراموش می نمایند. پیشنهاد ما این است که با همه راجب تصمیمتان صحبت کنید. از آنها کمک بخواهید و به طور منظم آنها را از شرایط خودتان با خبر کنید و مسئولیت پذیر باشید. به اطرافیانتان بگویید که نگذارند شما دوباره دچار این مشکل شوید و حواسشان به شما باشد.

3. به محرک های عادتتان مطلع باشید

چه چیزی باعث می گردد شما آن عادت بد را داشته باشید. عادت به خودی خود اتفاق نمی افتد بلکه محرکی دارد که شما را برای انجام آن کار، تحریک می نماید به عنوان مثال شما وقتی سیگار می کشید که دیگران هم می کشند یا وقتی تنقلات می خورید که بی حوصله اید و یا وقتی به شبکه های اجتماعیتان می روید که احساس تنهایی می کنید و یا می خواهید زمان خالی در روزتان را پر کنید. چند روزی را وقت بگذارید و ببینید چه محرکی باعث می گردد تا به عادت بدتان روی بیاورید. آن را در برنامه تان بنویسید و سپس به عواملی که باعث این اتفاق می شوند مطلع باشید و زمان اتفاق افتادن آن را در نظر بگیرید.

4. بدانید عادت شما چه احتیاجی را مرتفع می نماید

عادت های بد فقط به یک دلیل به وجود می آیند و آن دلیل این است که این عادت ها احتیاجهایی از ما را مرتفع می نمایند. برای هر محرکی که در برنامه خود می نویسید باید بدانید که چه احتیاجی وجود دارد که باعث می گردد تا شما به کمک آن محرک، به عادت مورد نظر روی بیاورید. به عنوان مثال ممکن است یک عادت مسبب کنترل استرس شما گردد. محرک های دیگر ممکن است باعث شوند تا شما از ناراحتی، کسلی، تنهایی، حس بد درباره خودتان، مریضی، بحران و ... فرار کنید. مورد دیگر ممکن است احتیاج به استراحت در شما باشد. این احتیاج ها را یادداشت کنید و فکر کنید از چه راه های دیگری می توانید با این احتیاجها کنار بیایید.

5. برای هر محرکی یک عادت جدید پیدا کنید

زمانی که با محرک استرس روبه رو می شوید چه می کنید؟ به طور قطع نمی توانید هیچ کاری نکنید چون اگر کاری نکنید احتیاج شما بی پاسخ می ماند و شما تحریک می شوید تا به کمک عادت قدیمیتان آن را رفع کنید. بنابراین داشتن یک عادت خوب و جایگزین کردن آن با عادت بد در زمان اضطراب و یا عصبانیت و یا هرچیز دیگر می تواند برای شما مفید باشد. لیستی از عوامل عادت هایتان را بنویسید و برای آن ها عادتی جدید تعریف کنید. بسکمک از اوقات یک عادت جدید و خوب می تواند چند محرک را در بر گیرد.

6. ترک عادت با ایجاد تأخیر در پاسخ به احتیاج ها

زمانی که یک محرک برای عادت بدی ایجاد می گردد شما برای انجام آن عادت تمایل پیدا می کنید. این خواسته ها برای شما در صورتی که فکر ننموده به سمتشان بروید خطرناک هستند. صبر کنید تا این احتیاجها افزایش یابند و هر دفعه با ایجاد این تأخیر تا جایی که می توانید خودتان را قوی تر کنید. اگر می خواهید بر روی خواسته هایتان کار کنید آنها را به تعویق بیندازید. مثلا مواقعی که احساس می کنید می خواهید به سمت عادتتان بروید، کمی نفس بکشید و کمی آب بنوشید، از کسی برای کمک کمک بخواهید، پیاده روی کنید و از آن شرایط خارج شوید. احتیاجها از بین می فرایند اگر آنها را به تأخیر بیندازید.

7. عادت جدیدی را در لحظه ایجاد محرک پیاده کنید

این کار احتیاجمند کوشش مطلعانه زیاد است. زمانی که یک محرک ایجاد می گردد، به آن مطلع باشید و حواستان جمع باشد که عادت جدید را برای آن اعمال کنید. اگر احیانا دچار فراموشی شدید خودتان را ببخشید اما باید در این شرایط بسیار مطلع باشید و از عادت جدید بهره ببرید. استفاده مستمر از عادات جدید باعث می گردد آنها جایگزین عادات قدیمی شوند و آرام آرام به صورت ناخودمطلع و اتوماتیک توسط شما اجرا شوند. اگر محرک های گوناگونی در روز برای شما اتفاق می افتند، شما باید بر عادات هر روزتان تمرکز و توجه داشته باشید. این مطلعی و توجه ممکن است چند هفته و یا چند ماه به طول بیانجامد تا در نهایت عادات جدید جایگزین عادات قدیمی شوند.

8. به طرز تفکر خود فکر کنید

ما عادات بد را با طرز تفکرمان توجیه می کنیم. شما باید به نحوه طرز تفکر خود فکر کنید و بهانه هایی که به منظور تکرار آن عادت برای خودتان می سازید و یا بهانه هایی که باعث می شوند اجرای عادت های جدیدتان را متوقف کنید را شناسایی نمایید و در نهایت کاری انجام دهید که باعث کنترل ذهن و تغییر در نحوه تفکر شما گردد.

9. عادتتان را آرام آرام ترک نمایید

شما عاداتتان را به صورت آرام آرام می توانید ترک کنید. این بدین معناست که به عنوان مثال 20 نخ سیگار را به 15، سپس 10 و در نهایت به 5 و صفر برسانید. اگر شما در طول هفته این کار را انجام دهید سختی کار برایتان بسیار کمتر خواهد شد.

10. از اشتباهاتتان درس بگیرید

همه ما انسان ها گاهی اوقات دچار اشتباه می شویم. در این موارد خودتان را ببخشید اما نگذارید اشتباه شما باعث خراب شدن برنامه تان گردد. آنالیز کنید که چه اتقاقی افتاد که موجب لغزش شما شد. بر اساس آنالیز هایتان، برنامه بهتری برای ادامه جهت بریزید و آن را دنبال کنید. برنامه جدید را یادداشت کنید. بدون شک برنامه شما به مرور بهتر و بهتر خواهد شد. در این موارد اشتباهات به شما کمک می نمایند تا به روش های بهتری برای ترک عادت و پیاده سازی اهدافتان پی ببرید.

نمی گوییم که این برنامه ساده و راحت است اما باید بدانید که بسکمک از افراد در ترک عادات خود ناموفق اند تنها به دلیل این که بعضی از این موارد را جدی نمی گیرند. باید کاری کنید که شما نیز به لشکر شکست خوردگان ترک عادت بد نپیوندید. کوشش کنید، انگیزه خود را بیابید و در نهایت عادات جدیدی را جایگزین عادات قبلی کنید. مقاله کنترل ذهن با 7 ترفند کاربردی و عملی نیز به شما برای ایجاد عادات مطلوب کمک می نماید.

آیا از نظر شما این روش کارساز است؟ دیدگاه های خودرا با مخاطبان خبرنگاران درمیان بگذارید.

برگرفته از: zenhabits

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: ستاره
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 738

به "ترک عادت؛ 10 راه چاره موثر در ترک عادات بد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک عادت؛ 10 راه چاره موثر در ترک عادات بد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید