با جاذبه های گردشگری رشت آشنا شوید

به گزارش طرفداران رونالدو، جاذبه های گردشگری رشت با توجه به پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر شمال ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته، از این رو رشت دارای جاذبه های فراوان است.

با جاذبه های گردشگری رشت آشنا شوید

برای سفر با لحظه آخری پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

شهرستانزیبای رشت مهم ترین منطقه استان گیلان است و در طول سالیان پیشین با توجه به موقعیتجغرافیایی اش آثار تاریخی فراوانی در آن ساخته شده است. بسیاری از گردشگران اینشهرستان را با نام میرزا کوچک خان جنگلی به یاد می آورند. بهترین زمان برای دیدناین منطقه از ایران فصول بهار و پاییز می باشد.

خانه میرزاکوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی به واقع زادگاه یونس استادسرایی معروفبه میرزا کوچک خان از مبارزان انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل است که در استادسرا، خیابان سهیل دبیری، جنب دفتراسناد رسمی واقع شده است. میرزا کوچک خان جنگلیدر خانه ای به دنیا آمد که اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری مهم استان گیلان و خانهیکی از عظیمترین مشاهیر ایران تبدیل شده است.

میرزا کوچکخان فرزند میرزا عظیم در سال 1257 (ه. ش) در این سرا واقع در استادسرای رشت به دنیاآمد. این بنا که در حال تخریب بود از سال 1380 در اختیار شهرداری رشت نهاده شد وبازسازی بنای فعلی از سال 1381 به سبک معماری بومی شروع شد. مساحت این بنا 300مترمربع، شامل دو طبقه که هر طبقه چهار اتاق و ایوان و دو پلکان در دو طرف خانهبرای ورود به ایوان و اتاق های بالا است. طبقه پایین نمایشگاهی دائمی از کتبمربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل را در خود جای داده و طبقه بالا محل زندگیخانواده استادسرایی بوده که مانند آنچه در قدیم وجود داشته بازسازی شده است. درگوشه و کنار خانه هم روی دیوارها عکس ها و اسنادی از دوران مبارزات نهضت جنگل نصبشده است.

موزه گنجینهرشت

موزه گنجینه رشت، بنایی است که از قدمت 70 ساله برخوردار است. ساختمان موزهرشت، در زیر زمینی به وسعت 700 متر مربع و با زیر بنای 560 متر مربع بناشده که درخیابان طالقانی رشت نهاده شده است. در گذشته، بنای موزه به یکی از یاران میرزاکوچک خان جنگلی بنام میرزا حسین خان کسمایی تعلق داشت. ایشان، فردی آزادیخواه،شاعر، روزنامه نگار مشهور و از مردمان زمان مشروطیت و نهضت جنگل بود.

میرزا حسینخان، در سال 1349 هجری شمسی، این بنا را به وزارت فرهنگ و هنر فروخت. پس ازاقدامات اولیه زیر نظر کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران، بنا به موزه مبدل شد کهتا سال 1376 هجری شمسی با نام موزه شهر توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریتمی شد. پس از تشکیل سازمان میراث فرهنگیکشور، ساختمان موزه در اختیار مدیریت برنامه ریزی موزه ها و نمایشگاه ها قرارگرفت. موزه گنجینه رشت شامل دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی می باشد.

تالاب عینک

تالابعینک در حاشیهٔ پارک دانشجو، در غربشهرستان رشت واقع است و از نظر مساحت، دومینتالاب عظیم استان گیلان محسوب می گردد. تالاب گستره غربی شرقی دارد و طول آن درحدود 2.6 کیلومتر و عرض آن در بیشترین حالت 260 متر است. این تالاب به دلیل آن کهدر عکس های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می گردد. این تالاب از مناطق مهمگردشگری شهر رشت محسوب می گردد. محیط آن 12 کیلومتر و منبع آبی آن 30 هکتار است. درمرداب عینک حدود 2 تن ماهی کپور و ماهی آزاد پرورشی وجود دارد.

شرایط تالاب عینک نسبت به تالابهای دیگر استان گیلان اندکی خاص می باشد از آن لحاظ که این تالاب در داخل شهر قرارگرفته و از طرفی در این سالها شاهد افزایش بی سابقه جمعیت در شهر رشت بوده ایم و اینحجم انبوه جمعیت، موجب شده تا به نسبت تالاب های دیگر، این تالاب با مسائل عدیدهتری دست و پنجه نرم کند که از آن جمله می توان به ساخت و سازهای بیشمار در حریمتالاب،ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به داخل تالاب و فراوری زباله توسط شهرنشیناناشاره کرد تا جایی که بخش هایی از تالاب را لوازم منزل و املاح و مصالحی اشغالکرده که به دلیل تخریب خانه های مسکونی به داخل تالاب رها شده و اینها دلایل خشکشدن بخش هایی از تالاب است.

بازار رشت

بازاررشت یا همون بازار عظیم رشت، یک بازار سنتی است که 14 کاروانسرا دارد و به وسیلهراسته های مختلف به هم وصل شده است. معماری این کاروانسراها که در دوره قاجاریه واوایل دوره پهلوی ساخته شده، از جاذبه های گردشگری این بازار به حساب می آید و گشتو گذار در بازار رشت ممکنه ساعت ها طول بکشد. در این بازار علاوه بر محصولاتمتنوع کشاورزی، تمام مایحتاج روزانه زندگی را می توان پیدا کرد. به علاوه بسیاریاز گردشگران به راحتی می توانند از این بازار انواع سوغاتی ها را خریداری نمایند.

دریاچه سدسقالکسار

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایرانکه در 15 کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار گرفته است در اطراف مزار آقا سیدشریف دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشند. یکی ازعظیمترین این دریاچه ها (استخرها) سد خاکی سقالکسار می باشد که در نزدیک چماچاه وروستای سقالکسار واقع شده است و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می نماید.با حدود یک ربع ساعت رانندگی از رشت می توان به این روستای فوق العاده زیبا رسید.

آب دریاچه سدسقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می گردد. ارتفاع دریاچه از سطحدریا 64 متر، طول دریاچه در حدود 600 متر و عرض آن 500 متر است. واژه سقالکسار به معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می آمدند و از چشمه موجود در آن آب می خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیدهشده است. مساحت این دریاچه 15 هکتار است.

روستایسقالکسار با چشم اندازی زیبا، سرشار از سکوت دریاچه ایست که انبوهی از درخت هایجنگلی سر به آسمان کشیده آن را احاطه کردهاست. سقالکسار غیر از این دریاچه، جاذبه های طبیعی زیادی دارد کافی است سری به اینروستا بزنید و با مردم مهربانش که شغل بیشتر آنها کشاورزی است از نزدیک آشنا شوید. مزارع برنج و بوی شالیو خوشه های طلایی رنگش در فصل بهره برداری از برنج جلوه ای خاص به این روستای خوشآب و هوای گیلان می دهد و لازم به ذکر است دریاچه سد سقالکسار در هر فصلی زیبایی های خاصخودش را دارد.

پل خشتیلوشان

این پل در شهرستان لوشان جنوبی ترین شهر استان گیلان و در جهت رشت - قزویندر فاصله 93 کیلومتری مرکز استان- روی رودخانه شاهرود (یکی از شاخه های سفید رود)ساخته شده است. رابینو درباره این پل می نویسد: پل لوشان دارای 4 دهانه به ابعادمختلف و نیز موج برگردان هایی در سمت پایه ها است. کوره پوش هایی در میان پایه ازسنگینی پل می کاهد و در مواقع افزایش سطح آب گذر رود را تسهیل می نماید. طول کلی اینپل 100 متر و عرش آن هفت متر است. در دو طرف جهت عبور عابر، جان پناه وجود دارد وکف پل با قلوه سنگ فرش شده است. پل لوشان پس از زلزله سال 1369 توسط اداره کل میراثفرهنگی گیلان مورد آنالیز اساسی نهاده شد.

خانهابریشمی

خانه ابریشمی از بناهای زیبای عصر قاجار و در محله صیقلان رشت واقع است.این خانه دارای دو تالار به نام های چینی خانه و تالار آیینه است. هر یک ازتالارها با تزئینات پر کار آرایش یافته اند. در تالار چینی خانه ظروفی منقوش بهنقش گل و مرغ، در دوایری که با گچ بری ها احاطه شده، به جای گرفته اند. از دیگرقسمت های این بنا تالار آیینه با آینه کاری های دقیق و ظریف است. تزئینات بی شمارسقف، گیلویی ها، طاق ها، طاقچه ها و سردرها به همراه گچ بری های ظرفی در اطراف پیشبخاری این بنای مسکونی را در ردیف زیباترین منازل دوره قاجاریه قرار داده است. ازآنجا که این بنا در گذشته به حاجی میرزا ابریشمی تعلق داشت. امروزه نیز با نامصاحب اولیه آن خوانده می گردد.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 611

به "با جاذبه های گردشگری رشت آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های گردشگری رشت آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید