افسانه زلدا: ارتباطی به گذشته 30 سال پس از عرضه حتی بیشتر می درخشد

به گزارش طرفداران رونالدو، حدود 30 سال از عرضه بازی افسانه زلدا: ارتباطی با گذشته (The Legend of Zelda: A Link to the Past) می گذرد. با این حال این بازی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. در این مدت بازی ها آنقدر سنگین شده اند که حتی با سخت افزار پیشرفته بازهم اجرای آن ها طول خواهد کشید. حال در این شرایط تجربه دوباره ارتباطی با گذشته یک حس تازه ای به مخاطب القا خواهد کرد. طراحی اتمسفر و صدای ماهرانه باعث شده تا داستان بازی بسیار قابل فهم باشد. این داستان آنقدر ساده و روان است که هرگز شما را در میان پرده ها (Cutscene) خسته نخواهد کرد.

افسانه زلدا: ارتباطی به گذشته 30 سال پس از عرضه حتی بیشتر می درخشد

آموزش بازی نیز شما را سریع به سمت یکی از سیاهچال ها (Dungeons) می برد. شما از همان ابتدا به سفر در این سیاهچال ها جوایز و پاداش بسکمک دریافت کرده تا بتوانید رزه و شمشیر خود را ارتقاء دهید. حتی بازی های بعدی مجموعه زلدا نیز اینقدر شجاع نبودند تا بازیکن را بدون سلاح وارد یک سیاهچاله بکنند. تنها مورد میان آن ها ارتباطی با گذشته بود که توانست چنین کاری را به راحتی انجام دهد.

قدیمی اما به شدت روان

در اصل روان بودن بازی ارتباطی با گذشته بسیار قابل تحسین است. نکته جالب اینجاست که طراحی کلی بازی آنچنان خوب است که روان بودن آن به چشم نمی آید. یک ترکیب دقیق از موسیقی، نورپردازی و افکت های آب و هوایی تجربه گیم پلی را برای شما چندین برابر بهتر می کند. جهت قلعه هایرول (Hyrule Castle) اهمیت نشان دادن راه به سبک پازلی را نشان می دهد. زمانی که به قلعه برسید کمتر از یک ساعت طول خواهد کشید تا کل آن را بگردید. با توجه به کوچک بودن نقشه، محتوا در این قلعه به شدت بیشتر از بازی های دیگر زلدا است. به همین دلیل پاداش های بیشتری در این بخش و به طور کلی در بازی ارتباط با گذشته وجود دارد.

در اینجا 11 تکه قلب و تعداد بسیار زیادی مورد برای ارتقاء و رسیدن به شمشیر مستر (Master Sword) است. دو تا از 4 تا بطری (Bottle) موجود در قلعه هایرول قرار دارند. میله یخی (Ice Rod) زمانی که شما پرستشگاه (Sanctuary) را ترک کنید، پیدا خواهد شد. مثال دیگر از در دسترس بودن موارد در بازی یافتن فلیپرها (Flippers) است. شما زمانی که دستکش قدرت را در قلعه بیابانی پیدا کنید این موارد را خواهید یافت. از طرفی بومرنگ و یک سپر تازه نیز بعداً در بازی در دسترس خواهد بود. شما در حالت عادی می توانید 999 روپی (Rupees) با خود داشته باشید. به همین دلیل شما ارز داخل بازی زیادی خواهید داشت و از همان ابتدا می توانید آغاز به ارتقاء کنید. ارتباط با گذشته یک بازی کامل است حتی قبل از اینکه داستان به نقطه اوج خود برسد.

همینطور اینکه 8 سیاهچال موجود در دنیای تاریک (Dark World) تنوع بسکمک در بازی ایجاد خواهد کرد. در دنیای روشن شما باید تعدادی مدال تقوا پیدا کنید که دقیقاً مخالف چیزی است که در دنیای تاریک وجود دارد. در دنیای تاریک تفاوتی ندارد که شما چگونه بازی کنید، دست شما به طور کامل باز است. البته تنها یک محدودیت وجود دارد. مرحله اول و هشتم باید سر جای خود باشند. مراحل میانی اما می توانند جابجا شوند و بنابر سلیقه کاربر به اتمام برسند. زمانی که شما قلعه تاریک را به اتمام برسانید، مراحل 2 تا 4 برایتان باز خواهد شد. از همانجا دیگر شما هرکاری که بخواهید می توانید بکنید. به طور کلی بازی افسانه زلدا: ارتباطی با گذشته اندازه بسکمک راه برای شما باز خواهد کرد.

همه چیز بستگی به گیمر دارد

هسته بازی ارتباط با گذشته، سرعت بازی است که به سرعت بازیکن بستگی دارد. همینطور اینکه طراحی مراحل در این بازی سطح بسیار بالایی دارند. جزئیات محیط و جغرافیایی بازی شما را به سمت مقصد راهنمایی خواهد کرد. قلعه هایرول دقیقاً در مرکز قرار داشته و خانه لینک نیز تنها چند صفحه پایین تر است. در شمال نقشه جنگل گمشده (The Lost Woods) و کوه های مرگ (Death Mountain) قرار دارند. در جنوب نیز تالاب هایلیا (Hylia) واقع شده است. در غرب نقشه بیابان و روستای کاکاریکو واقع شده است. همینطور اینکه منطقه زورا و قلعه شرقی کل بخش شرقی نقشه را گرفته است. هر بخش از دنیای این بازی برای خود زمینه جداگانه داشته و از لحاظ گیم پلی با بخش دیگر تفاوت دارد. نتیجه آن هم یک دنیای غنی و پر از شخصیت و رمز و راز است.

زمانی که شما می خواهید وارد هایرول بشوید، بازی شما را چک خواهد کرد. شخصیت شما باید تعدادی از موارد مورد نیاز را داشته باشد. به همین دلیل داستان بازی نیز به شما در پیشرفت کمک خواهد کرد. دنیای تاریک از هایرول نیز سختگیرتر است. به حدی که شما را مجبور خواهد کرد تا لینک را به طور دقیق مجهز کنید. به دلیل اینکه چالش های این بخش بسیار است. شما یک آینه جادویی دارید. چیزی که شما را از تاریکی به سمت Link Word خواهد برد. از طرفی یک فلوت (Flute) هم دارید که مانند سیستم سفر سریع عمل می کند. هایرول آنقدر بزرگ هست که شما در آن گم بشوید و نه آنقدر که گم شدنتان به سرعت بازی ارتباطی به گذشته آسیب برساند. همواره در طور جهت چیزی وجود دارد تا از آن نکته بردارید. شاید در آینده بدرد بخورد.

خود سیاهچال ها هم یک تعادل خوبی بین گشت و گذار، پازل و مبارزه برقرار می کند. طراحی دشمنان نیز بیشتراً به گونه ای است که شما نیاز به خلاقیت خواهید داشت. اگر شما از Magic Rods استفاده کنید می توانید بیشتر دشمنان را از بین ببرید. مدال ها مانند بمب های بزرگ عمل می کنند. همینطور اینکه تیرها از دور می توانند دشمنان را از بین ببرند. بمب ها نیز Stalfos را از بین خواهند برد. همینطور اینکه پودر جادویی می تواند شرایط را برای شما تغییر دهد. بومرنگ نیز دشمنان را گیج خواهد کرد. قلاب هم نقش یک وسیله برای حرکت را بازی کرده و هم نقش یک اسلحه را دارد. چکمه های پگاسوس نیز یک شکاف در زمین بوجود آورده تا دشمنان در آن بیافتند. لینک می تواند موارد ضروری را با خود حمل کند. با اینحال تنوع این اسلحه ها آنقدر غنی است که هیچ دو بازیکن ابزار مشابه نخواهند داشت.

پیشرفت در بازی به صورت جالبی نشان داده می شود

لینک زمانی که شما ارتقاء در بازی پیدا کنید، ظاهرش تغییر خواهد کرد. همین نشان می دهد که سیستم پیشرفت در بازی چقدر دقیق است. لینک سفر خود را مانند یک پسر بچه آغاز خواهد کرد. سپر اولیه شما تنها یک مربع آبی است. در پایانی شما به یک سپر آینه ای بزرگ مجهز خواهید شد. زره ها نیز سبز، آبی و قرمز هستند که مراتب سختی نیز به همین ترتیب است. شمشیر مستر نیز از آبی به قرمز و طلایی دارد که مورد آخر بهترین حالت آن است. دستکش قدرت رنگ نقره ای داشته و دستکش تایتان نیز رنگ طلایی دارد. شاید لینک داستان مخصوص و قابل تشخیصی نداشته باشد ولی تغییر آن از یک پسر بچه به شوالیه به نوبه خود یک سفر کامل است. ارتباط با گذشته همواره در کنار گیم پلی یک داستان نیز می گوید.

در دورانی که بازی ها متمرکز روی کاتسین و فیلم بودند، ارتباطی با گذشته داستان را از طریق سفر بازیکن داخل بازی توضیح می داد. زلدا از لینک می خواهد تا او را نجات دهد. در پایان فرایند نجات دادن او و محافظت از زلدا به طور کامل در گیم پلی بیان می شود. در جایی زلدا حتی به لینک برای تکان دادن یک چیز سنگین کمک خواهد کرد. یافتن 3 عدد از مدال های تقوا در داستان بازی در آینده مؤثر است. نکته اینجاست که هر سیاهچال نشان دهنده شجاعت، قدرت و درایت لینک است. در اواخر بازی نشان داده می شود که لینک آخرین شوالیه هیلین (Hylian) است. به همین دلیل رویارویی او با گنون (Ganon) بیشتر حالت شخصی دارد. گنون نیز به طور مداوم دنیای بازی ارتباطی با گذشته را تهدید می کند.

گانون؛ مبارزه ای سخت اما به شدت زیبا

مبارزه با گانون یکی از بهترین باس فایت ها در تاریخ بازی های ویدئویی است. ساخت این قسمت چندین ساعت برای تیم سازنده طول کشیده است. گانون هیچ دیالوگی ندارد و سریعاً از طریق لینک به دوئل خوانده می شود. مبارزه ای که تمام توانایی او را به چالش خواهد کشید. هر ضربه به طور جدی از جان شما کم خواهد کرد و محیط مبارزه نیز به طور دائم بمباران می شود. از طرفی گانون نیز دائم در پی شماست. زمانبندی، واکنش سریع و استفاده از مواد جادویی به شما در مبارزه کمک خواهد کرد. شما باید از ابزار خود به طور دقیق استفاده کنید. تیرهای نقره ای در مبارزه به شما کمک خواهند کرد ولی از بین بردن او بدون تیر نیز ممکن است. تنها شما نیاز دارید تا زمانبندی دقیقی داشته باشید. هر چالش شما را به طور کامل در زمینه مکانیکی و خلاقیت امتحان خواهد کرد.

گشت و گذار آهسته و آرام در این بازی در پایان به شما پاداش بزرگی می دهد. افرادی که علاقه به SpeedRun دارند نیز می توانند شمشیر مستر را در کمتر از 1 ساعت بدست آورند. دنیای تاریک به گونه ای طراحی شده که شما می توانید راه های مختلف را امتکان کرده و تجربه کنید. شما می توانید اولویت را بر یافتن ابزار یا سفر در سیاهچال ها بگذارید. اگر شما دقیق باشید می توانید تیرها را زودتر آزاد کنید. این به شما اجازه خواهد داد تا دشمنان را به راحتی از بین ببرید. دنیای هایرول یک دنیای لایه لایه است. این محیط از شما می خواهد تا بگردید و هرگز از این کار دست نکشید. تنوعی که در این بازی وجود دارد باعث می شود تا شما 100ها بار آن را تجربه کنید.

ارتباط با گذشته بازی ای است که هرگز به طراحی خود خیانت نمی کند. این به حالتی از که شما ممکن است در برخی از کلیدی ترین مراحل شکست بخورید. آیا یادتان رفت تا از معجون سبز یا آبی در سیاهچال استفاده کنید؟ پس احتمال دارد در حل یک پازل MP کم بیاورید. آیا میله یخی را در دنیای روشن پیدا نکردید؟ در پایانی سنگ لاکپشتی، نمی توانید Trinexx را شکست دهید. قطعاً اینکه در پایانی بازی به یک بن بست بخورید ناامید کننده است. از طرفی یک راه خوب است تا شما را مجبور به یافتن موارد در دنیا بکند. به همین منوال، گیم پلی بازی نیز به حدی سخت است که شما آن را تبدیل کرده باشید. با وجود چالش های بسیار و سخت بودن بازی، در پایان شما با یک جیب پر از موارد بسیار بازی را ترک خواهید کرد.

ارتباطی با گذشته بعد از 30 سال همچنان زیباست

با وجود اینکه دنیای هایرول به اندازه دنیاهای پیچیده سه بعدی حال حاضر عمیق نیست، بازهم حرفی برای گفتن دارد. بعد از ارتباطی با گذشته، سری بازی زلدا پیشرفت زیادی داشته است. با اینحال هنوز این بازی قدیمی در زمینه طراحی مراحل بی نقص است. تقسیم دنیا به دو بخش تاریک و روشن یکی از جالب ترین مکانیسم هایی است که تا به حال نشان داده شده است. سختی بازی نیز به حدی است که شما را اذیت نخواهد کرد. مبارزات نیز به طور کلی حول خلاقیت می چرخد. صدا و موسیقی ساخته شده از طریق کوجی کاندو (Koji Kondo) در هر صحنه تأثیر بسکمک دارد. کنسول سوپر نینتندو تعدادی از عناوین را داشت که حتی بعد از 30 سال نیز همچنان جزو بهترین ها هستند.

منبع: Goombastomp.com

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1310

به "افسانه زلدا: ارتباطی به گذشته 30 سال پس از عرضه حتی بیشتر می درخشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه زلدا: ارتباطی به گذشته 30 سال پس از عرضه حتی بیشتر می درخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید