استیا آنتیکا، شهری باستانی در نزدیکی رم

به گزارش طرفداران رونالدو، استیا آنتیکا | Ostia Antica در رم

در حدود 30 کیلومتری شهر رم، شهری باستانی و تاریخی هست که ویرانه هایی چندین هزار ساله را در خود جای داده و بهشتی برای عاشقان تاریخ روم باستان است. ویرانه های استیا آنتیکا (Ostia Antica) منطقه ای اسرارآمیز و جذاب در رم ایتالیاست که انگار گذر زمان هیچ تاثیری بر روی آن نگذاشته است. برای اینکه به جذابیت شهر رم بیشتر پی ببرید باید در این سایت باستانی قدم بزنید و از میان ویرانه های شهری بگذرید که در زمان امپراتوری روم، شهری بندری و تجاری بود. از آن جایی که این شهر در دهانه روی تیبر واقع شده است تجارت ارزشمند و بی پایانی با شهر رم داشته است. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره شهر باستانی استیا آنتیکا بیشتر بدانید.

استیا آنتیکا، شهری باستانی در نزدیکی رم

امروز ویرانه های استیا آنتیکا در جهت رم به شهر فیومیچینو قرار گرفته است که مسافت چندانی با فرودگاه روئونالدو داوینجی هم ندارد و به راحتی می توانید از رم یا شهر چیویتاوکیا به آنجا بروید. با رفتن به این شهر باستانی از اینکه این شهر با قدمت طولانی اش چگونه تا این حد تر و تمیز است تعجب می کنید مخصوصا اگر در ماه بهار به آنجا بروید قدم زدن در میان خرابه هایی که با گل های رنگارنگ و درختان احاطه شده اند حسی از تازگی و طراوت را برایتان به ارمغان می آورد. اینجا مکانی ایده آل برای همه خانواده هایی است که بچه های کوچک دارند چون می توانند در جایی به این بزرگی و سرسبزی آزادانه گردش نمایند. اگر عاشق تاریخ رم هستید بازدید از ویرانه های استیا آنتیکا را از دست ندهید.

کمی درباره تاریخ استیا آنتسکا

افسانه های زیادی هستند که تاسیس این شهر باستانی را به چهارمین پادشاه روم یعنی آنکوس مارکیوس نسبت می دهند هر چند که تا به حال شواهد باستانی ای از این محل به دست نیامده که این تاریخچه را تایید کند. با این وجود مطمئنیم که در حوالی قرن چهارم قبل از میلاد، این شهر یک اردوگاه نظامی بود چون امروز وجود یک دژ مستحکم در میان ویرانه ها، به خوبی روزگار نظامی این شهر را تایید می نماید. بعد از قرن دوم قبل از میلاد، که روم به کل منطقه مدیترانه مسلط شد نقش نظامی این شهر کم رنگ تر و تبدیل به بندر رودخانه ای رم شد.

این شهر در اوج پیشرفت حدود 50 هزار جمعیت داشت اما در حوالی قرن سوم میلادی، بحران مالی باعث کاهش فعالیت های تجاری و مالی اش شد و به همین دلیل بخشی از ساکنانش، شهر را ترک کردند. اتفاق دیگری که باعث کم رونقی این شهر شد این بود که امپراتور کلودیوس، در سمت شمال و در ساحل دریای تیرنی، بندر دیگری به اسم پورتوس ساخت. بعد از قرن پنجم دوباره شرایط مالی شهر بهتر و جمعیتش بیشتر شد. در نهایت همه فعالیت های تجاری و اجرایی به بندر تراجان منتقل شد، بندر جدیدی که بزرگ تر از بندر کلودیوس بود و با ظاهر شش ضلعی اش، در برابر طوفان ها و حملات دشمنان مقاوم تر بود. امروز با بازدید از این ویرانه ها شکوه این شهر را تحسین می کنید و به تماشای زندگی اجتماعی و فرهنگی آن موقع می نشینید.

سایت باستان شناسی و مهمترین جاذبه ها

بازدید از ویرانه های استیا آنتیکا از راه رفتن در خیابان دکیومانوس ماکسیموس آغاز می گردد، جاده ای اصلی که دروازه دو شهر را به هم وصل می کرد و در نهایت به مجموعه ای از خیابان ها، میادین و محله هایی می رسید که شهر را شکل می دادند. در این جهت ساختمان ها، انبارها، کارگاه ها و حمام های آب گرمی را می بینید که به خوبی حفظ شده اند. در شمالی ترین بخش این جهت مرکز تجاری و تئاتر هست که زندگی تجاری این شهر را در دوران رم باستان نمایش می دهند. آفمی تئاتر در زمان آگریپا، در اواخر قرن دوم میلادی با آجر ساخته شده و بنایی کاملا قدیمی است به طوری که از آن موقع به بعد بارها نوسازی شده و امروز حدود 2,700 نفر گنجایش دارد.

مرکز تجاری که در پشت آمفی تئاتر قرار گرفته است در ابتدا ساختار ساده ای داشت و از یک میدان بزرگ تشکیل شده بود، مکانی که امروز از آن فقط یک کف موزائیکی به همراه دیوارهای خارجی و یک راهروی سرپوشیده باقی مانده است. سال ها بعد در دوره کلودیوس در وسط میدان یک ایوان دو طبقه برای انجام کارهای تجاری و در زمان امپراتور دومیتیان یک عبادتگاه ساخته شد که با باغ ها و مجسمه ها احاطه شده بود.

این شهر باستانی باز هم جاذبه های دیگری دارد، یک حمام باستانی که طراحی موزائیک هایش، لب ساحل را برایتان تداعی می نماید، یک موزه که همه اشیایی که در حفاری های این سایت کشف شده در آن نگهداری می گردد، یک کتابفروشی که از آن کتابچه های راهنما و گجت های کاربردی می خرید و یک کافه برای استراحت و نوشیدن یک قهوه داغ ایتالیایی.

عده کمی می دانند که این شهر اولین مستعمره رومی ها و بزرگ ترین شهر رومی دنیا باستان بود آنقدر بزرگ که جاده معروف این شهر یعنی دکیومانوس ماکسیموس، 1/5 کیلومتر طول داشت. با رانندگی در جاده ای که رم را به شهر لازیو وصل می نماید نمی توانید زیبایی شهر باستانی استیا آنتیکا را تحسین نکنید و مبهوت وسعتش نشوید. با ادامه این جهت به شهر مدرن استیا می رسید و می بینید که تمام بناهای شهر تکرار همان چیزهایی هستند که در حدود 2 هزار سال قبل در شهر باستانی بودند. این سایت باستان شناسی همواره در اولین یکشنبه هر ماه باز و ورودی اش رایگان است. استیا آنتیکا در فاصله 32 کیلومتری رم قرار گرفته است و به راحتی می توانید با حمل و نقل عمومی به خصوص قطار به آنجا بروید.

منبع: civitavecchia.portmobility.it

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 67

به "استیا آنتیکا، شهری باستانی در نزدیکی رم" امتیاز دهید

1 کاربر به "استیا آنتیکا، شهری باستانی در نزدیکی رم" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استیا آنتیکا، شهری باستانی در نزدیکی رم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید