5 توصیه برای عکاسی بهتر در شرایط خطرناک

به گزارش طرفداران رونالدو، امروزه با وجود اسمارت فون های مجهز به دوربین های توانا و قدرتمند، علاقه مندان به عکاسی هم زیاد شده اند. گردشگران از هر فرصتی برای عکاسی استفاده می کنند و عکس های خود را سریعا در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. اما میان این همه عکس، چطور می شود متفاوت بود؟ راهکار در تئوری ساده، اما در عمل بسیار سخت است. یکی از راه های متمایز بودن خطر کردن در عکاسی است که البته باید با احتیاط و توانایی بالا انجام شود.

5 توصیه برای عکاسی بهتر در شرایط خطرناک

1- دوربین شما یک وسیله است، نه یک حیوان خانگی

داشتن یک DSLR قطعا گران تمام می شود و همین از دوربینمان یک وسیله ارزشمند می سازد که برای محافظت از آن از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم. اما به آنهایی که بیش از حد مراقب دوربینشان هستند باید بگوییم که دوربین یک ابزار است، نه یک حیوان خانگی یا نوزاد انسان که در میان پر قو از آن نگهداری کنید. عیبی ندارد چند خط روی بدنه بیفتد و در عوض یک نتیجه خاص بگیرید. به عکس های زیر نگاه کنید و خودتان حدس بزنید که دوربین برای گرفتن آنها کجا قرار گرفته است.

در این عکس دوربین روی قوس یک قایق پارویی تقریبا 10 سانتی متر بالاتر از آب تعبیه شده است.

در این عکس دوربین تنها یک سانتی متر از زمین گل آلود فاصله دارد.

همه می دانیم که آب بدترین دشمن دوربین است، اما آیا بدون پذیرفتن این خطرات امکان ثبت چنین تصاویری وجود داشت؟ البته غیر از آب، دوربین دشمن های دیگری چون حیوانات، گرد و غبار و ضربه هم دارد.

منظورمان از ریسک پذیری این نیست که دوربین و وسایل جانبی اش را به راحتی در معرض هر خطری قرار دهید، اما می توانید با اقدامات ساده ای مثل نگهداری در کیف های مخصوص تا آخرین لحظه و تا آنجا که ممکن است از دوربین محافظت کنید.

2- ابزارتان را بشناسید

برای اینکه بتوان میزان خطر را به کمترین حد ممکن رساند، باید ابزار و دوربین خود را خوب بشناسید. آیا دوربینتان در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است؟ لنز چطور؟ از فیلتر UV استفاده کرده اید؟ آیا بدنه دستگاه کاملا پلاستیکی است یا قاب فلزی دارد؟

برای به دست آوردن تمام اطلاعات لازم می توانید به وبسایت سازنده دوربین سری بزنید و تمام آنچه را باید بدانید از آنجا دریافت کنید.

همیشه لازم است که طریقه استفاده از دوربین و ابزارش را بخوبی بدانیم، به ویژه وقتی قرار است در موقعیت های پر خطرتر عکس بیاندازیم. هر چه بیشتر راجع به طریقه کار با دوربین بدانیم، زمان کمتری را صرف دست کاری تنظیمات خواهیم کرد و می توانیم از زمان قرار گرفتن دوربین در خطر بکاهیم.

برای حرفه ای شدن در کار با دوربین، سعی کنید در موقعیت های معمولی بارها و بارها از آن استفاده کنید تا به قول معروف همه چیز برایتان جا بیافتد.

3- سوژه را خوب بشناسید

فکر کنید، قرار است از یک حیوان در باغ وحش عکس بیاندازید. چطور آماده می شوید؟ در این موقعیت دیگر تنها شناخت ابزار کافی نخواهد بود. باید درباره آن حیوان، رفتارهایش، ویژگی هایش و دیگر موارد هم اطلاعات کافی داشته باشید و تنش ها و خطرات ممکن را بسنجید. در این موقعیت ها البته می توانید از یکی از کارمندان باغ وحش هم کمک بگیرید.

بهتر است وقتی وارد قفس می شوید هر پرسشی که به ذهنتان می آید بدون هیچ تعارفی بپرسید. حتی هنگام عکس برداری هم تا می توانید از کارمند باغ وحش و برای تسلط بیشتر بر اوضاع سؤال بپرسید.

برای انداختن عکس های ناب از حیوانات هر چه بیشتر نزدیک شوید، نتیجه بهتر و مطلوب تر خواهد شد. عکاسی در باغ وحش می تواند آسان ترین نوع عکاسی از حیوانات باشد. تصور کنید اگر در یک محیط طبیعی قصد انجام این کار را داشته باشید، میزان خطر تا چه حد خواهد بود. امکان افتادن دوربین، خیس شدن آن ، حمله سوژه و غیره می تواند از خطرات احتمالی این موقعیت ها باشد. پس پیش از انتخاب محل و سوژه عکاسی تا می توانید اطلاعات لازم را به دست آورید.

4- شغل خود را به خطر بیاندازید

ریسک کردن البته تنها مختص عکاسی نمی شود، ولی می تواند در این پیشه واقعا مفید باشد. اگر همیشه از روش و سوژه های معمولی استفاده کنید، نمی توانید انتظار آینده متفاوتی هم داشته باشید. بیشتر عکاسان معروف رویاهایی فراتر از یک عکاس معمولی شدن دارند. برای رسیدن به این رویاها هم نه تنها ابزار خود، بلکه شغل و حتی گاهی اعتبار خود را هم به خطر می اندازند.

5- همیشه اوضاع خوب پیش نمی رود

وقتی ریسک می کنیم، مسلما احتمال عملی شدن آن تنها 50درصد خواهد بود و 50درصد دیگر هم ممکن است خوب پیش نرود و تلفات مالی بر جای بماند. اگر جایگزین کردن دوربین یا یکی از ابزار آن برایتان سخت است و توانایی تأمین هزینه آن را ندارید، از بیمه استفاده کنید. اما این را به خاطر داشته باشید که هیچ چیز ارزشش بیشتر از جان شما نیست. حتی اگر قرار باشد که بهترین عکس دنیا را هم بگیرید، ارزشش از جان شما بیشتر نخواهد بود. دوربین شکسته جایگزین می شود، شغل از دست رفته اگر کارتان خوب باشد، جای دیگری ایجاد می شود، اما اگر جانی از دست برود یا آسیبی به بدن برسد، جبرانش نخواهد کرد.

حرف آخر

طبیعت ریسک کردن را باید پذیرفت، طبیعتی که می تواند خوب و مطلوب باشد یا به بدترین شکل ممکن بروز کند. توصیه های این مقاله نمی تواند برای همه صد درصد جواب بدهد و هر کس با توجه به تجربیات خودش می تواند عمل کند. در آخر این شما هستید که باید تصمیم بگیرید ریسک کردن در یک موقعیت خاص می تواند مفید باشد و نتیجه دلخواهتان را تولید کند.

منبع: کجارو / digital-photography-school.com
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1324

به "5 توصیه برای عکاسی بهتر در شرایط خطرناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 توصیه برای عکاسی بهتر در شرایط خطرناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید