شاهکار رولزرویس در طراحی موتور هواپیما، عکس

به گزارش طرفداران رونالدو، دیجیاتو نوشت: رولزرویس (Rolls-Royce) ساخت موتور آزمایشی 3.5 متری اولترافن (UltraFan) را که برای کار با سوخت پایدار طراحی شده تکمیل نموده و راه را برای اولین آزمایش در اوایل سال 2023 هموار می سازد.

شاهکار رولزرویس در طراحی موتور هواپیما، عکس

رولزرویس ساخت موتور آزمایشی UltraFan خود را به خاتمه رسانده که می تواند بهره وری سوخت هواپیما را تا 10 درصد بهبود ببخشد. این موتور دارای سیستم فن 3.5 متری است که بزرگترین سیستم در دنیا است و برای کار با سوخت 100 درصدی پایدار هوانوردی طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

  • علت مرگ غم انگیز این سه فضانورد روس چه بود؟ / عکس

اکنون این موتور از کارگاه به Testbed 80 منتقل شده است - یک تأسیسات 90 میلیون پوندی (109.5 میلیون دلاری) در دربی انگلستان، که به طور خاص برای UltraFan ساخته شده است.

این شرکت بریتانیایی اکنون امیدوار است که اولین آزمایش خود را اوایل سال آینده انجام دهد که می تواند منجر به استفاده از این فناوری در خانواده فعلی موتورهای هواگرد ترنت (Trent) گردد.

مرحله بعدی، راه اندازی اولترافن برای اولین بار با سوخت 100 درصدی پایدار هوانوردی در سال 2023 خواهد بود که ثابت می نماید این فناوری برای پشتیبانی از پروازهای پایدارتر در آینده آماده است.

برای تکمیل UltraFan بیش از 500 میلیون پوند هزینه شده است که به لطف ترکیبی از تکنولوژی و مواد پیشرفته رخ داده است.

این موتور دارای تیغه های فن کامپوزیت کربنی با غلاف تیتانیومی است تا از آسیب اشیاء و برخورد پرندگان محافظت کند. این مواد به کاهش وزن و افزایش راندمان سوخت یاری می نمایند.

بعلاوه دارای توان گیربکس تازه، محفظه احتراق بدون سوخت و معماری هسته Advance3 است که به ارائه راندمان پیشرانه بسیار بالا یاری می نماید.

UltraFan در آزمایشات، 64 مگاوات نیرو ایجاد نموده است که یک رکورد در صنعت هوافضاست. و بعد از رسیدن به مرحله فراوری می تواند محدوده رانش بین 11000 کیلوگرم و بیش از 45000 کیلوگرم را داشته باشد.

رولزرویس میخواهد ساخت هواپیماهای باریک پیکر و عریض پیکر مجهز به موتورهای UltraFan را در دهه 2030 شروع کند.

پیش از آن، سازنده میخواهد تا موتورهای هواپیمای فعلی ترنت خود را به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به فناوری UltraFan مجهز کند.

موتور تازه در مقایسه با نسل اول توربوفن ها 25 درصد افزایش راندمان سوخت ارائه می دهد. بعلاوه 40 درصد اکسید نیتروژن کمتر، 35 درصد نویز کمتر و ذرات غیرفرار تقریبا صفر در سفرهای دریایی فراوری می نماید.

سوخت پایدار هوانوردی که UltraFan با آن کار خواهد نمود در طول چرخه عمر خود 80 درصد کربن کمتری نسبت به سوخت جت سنتی مصرف می نماید. رولز رویس در حال حاضر موتورهای دیگر خود را با 10 درصد ترکیب این سوخت آزمایش می نماید تا به مرحله عملیاتی شدن آن یاری کند.

این اولین کوشش رولزرویس برای بهبود پایداری هواپیماهایش نیست. ماه گذشته، این شرکت با موفقیت یک موتور جت را آزمایش کرد که از هیدروژن نیرو می گیرد.

هیدروژن به خودی خود یک سوخت سبز در نظر گرفته می گردد، زیرا هنگامی که در هوا سوزانده می گردد، به جای گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، فقط آب فراوری می نماید.

در حالی که هنوز چند مشکل وجود دارد که قبل از بلند شدن هواپیماها با استفاده از سوخت سبز حل نشده است، این آزمایش که برای اولین بار در دنیا اتفاق می افتد، نقطه عطف تازهی در هوانوردی محسوب می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1513

به "شاهکار رولزرویس در طراحی موتور هواپیما، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکار رولزرویس در طراحی موتور هواپیما، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید