کلاف سردرگم تشکیل دولت در لبنان

به گزارش طرفداران رونالدو، بعد از هجدهمین ملاقات میان میشل عون و سعد حریری از زمان مکلف شدن حریری برای تشکیل دولت، اندک امیدی هم که درباره تشکیل دولت لبنان در آینده نزدیک وجود داشت، رنگ باخت و همچنان بحران سیاسی این کشور با فرایند رو به برتری ادامه دارد.

کلاف سردرگم تشکیل دولت در لبنان

بحران سیاسی لبنان همچنان پابرجاست و حتی موضع دو طرف تندتر هم شده است در نتیجه هیچ دولتی تا به الان که قادر به انجام اصلاحات ضروری برای خروج از باتلاق فروپاشی مالی باشد، شکل نگرفته است.

امیدهای اندکی که درباره تشکیل دولت لبنان در آینده نزدیک وجود داشت بعد از دیدار نخست وزیر ملکف یعنی سعد حریری و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در روز دوشنبه از بین رفت. حریری بعد از خروج از کاخ بعبدا توضیح داد: روی دولتی که از هفت ماه پیش در انتظار تشکیلش هستیم توافق نشد.

سعد حریری ضمن اعلام مخالفت با ترکیب کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری این کشور، آن را در تضاد با قانون اساسی دانست.

حریری پس از نشست روز دوشنبه با عون توضیح داد رئیس جمهوری اصرار دارد که هم پیمانان سیاسی اش یک سوم معین نماینده در دولت (وزارتخانه های مهم) را برعهده گیرند که این امر در تضاد با قانون اساسی است و با مخالفت او رو به رو شد و وی بر تشکیل دولتی تکنوکرات تاکید دارد.

حریری پیش از ترک کاخ ریاست جمهوری بعبدا، فهرست کابینه پیشنهادی خود را در اختیار روزنامه نگاران گذاشت و گفت عون با این فهرست موافقت ننموده است و مردم لبنان باید خود بر کابینه پیشنهادی قضاوت نمایند.

وی اضافه کرد: ترکیب دولت را از بیش از صد روز پیش ارائه دادم، وظیفه میشل عون ارائه ترکیب دولت نیست.

این در حالی است که به گزارش میدل ایست نیوز، ریاست جمهوری لبنان نسبت به سخنان سعد حریری درباره اقدام عون در ارائه کابینه پیشنهادی ابراز تعجب کرد.

آنطوان قسطنطین، مشاور رئیس جمهوری لبنان توضیح داد: عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان در راستای اختیارات خود و تسهیل و تسریع فرایند تشکیل دولت به ویژه در سایه شرایط سخت کنونی کشور، برگه ای را به نخست وزیر مکلف فرستاد و در آن برگه تنها بر شیوه تشکیل دولت تصریح شده بود و شامل چهار ستون بود که عمل به آن می توانست منجر به توافق عون و حریری و تشکیل دولت گردد.

وی اضافه کرد: ستون اول مربوط به وزارتخانه ها بر اساس 18، 19 یا 20 وزیر بود، ستون دوم مربوط به توزیع وزارتخانه ها بر اساس مذهب بود که ماده 95 قانون اساسی بر آن تصریح دارد، ستون سوم نیز در ارتباط با مرجع معرفی وزرا بود چرا که نخست وزیر مامور تشکیل کابینه پیشتر گفته بود بعضی اقدام به پیشنهاد وزرای کابینه وی نموده اند اما ستون چهارم درباره اسامی وزرا بعد از توافق بر سر مذهب و مرجع معرفی آنها بود.

مشاور رئیس جمهوری لبنان توضیح داد: مایه تاسف است که حریری گفته ترکیب کابینه را در 9 دسامبر 2020 ارائه نموده است اما در اصل با موافقت رئیس جمهوری رو به رو نشد تا عناصر اصلی تشکیل دولت تکمیل گردد.

قسطنطین گفت: شیوه نامه ای که عون به حریری داده است، پیشتر نیز وی بر اساس آن دو دولت تشکیل داد اما این بار حریری هر بار که به کاخ ریاست جمهوری می آمد، کابینه ای اغلب ناقص ارائه می کرد و همیشه مرجع معرفی وزرا نامعلوم بود.

وی در خاتمه اظهار کرد: رئیس جمهوری خواستار تشکیل دولت بر اساس قانون اساسی است و سخنان حریری و نخست وزیران پیشین درباره اینکه رئیس جمهوری مسؤول تشکیل دولت نیست و تنها موظف به صدور فرمان تشکیل دولت است، در تضاد با میثاق ملی و قانون اساسی و امری غیرقابل پذیرش است چرا که صدور فرمان تشکیل دولت، امری دستوری و نه صرف اعلام آن است.

میشل عون پیشتر در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود: پس از آنکه سعد حریری سیاهه دولتی را ارائه کرد که حداقل های توازن و معاهده های سابق در آن رعایت نشده بود و دولت را به تعطیلی کشاند، از وی دعوت می کنم که برای تشکیل فوری دولت با توافق من براساس سازوکارها و معیارهای قانونی ای که در دولت ها رعایت شده بدون هرگونه تأخیر در کاخ ریاست جمهوری حاضر گردد.

او ادامه داد: اگر نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه از تشکیل و ریاست دولت نجات ملی که بتواند اوضاع پرمخاطره کشور را اداره کند خود را ناتوان می بیند باید به هر کس دیگری که از این توانایی برخوردار است فرصت دهد.

حریری در پاسخ به این اظهارات عون در بیانیه ای شدید اللحن خطاب به وی گفت: عون در برابر دو گزینه قرار گرفته است؛ یا باید حکم تشکیل دولتی تکنوکرات، غیر حزبی و قادر به انجام اصلاحات مطلوب را امضا کند یا با برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری موافقت کند.

سعد حریری حدود چهار ماه است که مأمور تشکیل کابینه شده اما اختلافات وی با رئیس جمهوری مانع از تشکیل دولت شده است.

کابینه پیشنهادی حریری را در زیر می توانید مشاهده کنید:

،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 871

به "کلاف سردرگم تشکیل دولت در لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاف سردرگم تشکیل دولت در لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید