راهکارهایی برای حفظ سلامت جسمی و روحی در ایام قرنطینه

به گزارش طرفداران رونالدو، بسیاری از افراد جامعه در ایام مبارزه با ویروس کرونا و قرنطینه خانگی با مسائلی همچون بی انگیزگی، بی هدفی و منفی نگری روبرو می شوند. این مسائل باعث کاهش تاب آوری اجتماعی شده و اعضای خانواده را در شرایطی سخت قرار می دهد که ممکن است پس از شکست کرونا نیز دامنگیر آن ها باشد.

راهکارهایی برای حفظ سلامت جسمی و روحی در ایام قرنطینه

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا از اصفهان، ملینا شیرانی، روان شناسی بالینی راهکارهای حفظ سلامت جسمی و روحی در این روزهای شیوع به کرونا را تشریح می نماید.

چگونه می توانیم در این روزها مثبت اندیش باشیم؟

چند عامل بسیار مهم در این زمینه وجود دارد که اولین گام اساسی در این مورد بسیار واضح است، اما معمولا مورد غفلت قرار می گیرد و آن ارتباط جسم و روح است. بیشتر افراد جامعه یکی از این دو بعد را مورد بی توجهی قرار داده یا تمرکز خود را معطوف به یکی از آن دو می نمایند. در توصیه به افرادی که بیشتر به جنبه روانی توجه نموده و به جسم اهمیت کمتری می دهد یا برعکس، باید گفت که جسم و روان تاثیر متقابل بر یکدیگر دارند، پس برای اینکه فردی شاد و مثبت نگر باشیم باید به هر دو توجه داشته باشیم.

راهکارهای حفظ سلامت جسمانی چیست؟

در ارتباط با سلامت جسمانی، چند عامل وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد. یک ضرب المثل انگلیسی می گوید: تو آن چیزی هستی که به عنوان خوراک از آن استفاده می کنی . توجه به خوراک مساله بسیار مهمی است، درحالی که در جامعه می بینیم افراد زیادی به خوراک خود بی توجه هستند.

گام اول شاد بودن و داشتن ذهن فعال توجه به چیستی خوراکی است. افراد از خوراکی هایی که در آن ها از شکر صنعتی فراوان استفاده شده و مواد نگهدارنده زیادی دارد مثل مواد غذایی کنسرو شده بپرهیزند و اگر نمی توانند آن ها را کنار بگذارند در استفاده از آن افراط ننمایند. این مواد باعث افسردگی در افراد می گردد، زیرا از نظر بیوشیمیایی ساختارهای زیستی فرد را تحت تاثیر قرار داده و می توانند بر ترشح برخی مواد در مغز تاثیرگذار باشند. به گفته برخی افراد پس از استفاده از اینگونه مواد خوراکی، نه فقط شاد نشده بلکه دچار رخوت می شویم.

گام دوم نظم وعده های غذایی است؛ می بینیم که برخی افراد وعده صبحانه را حذف می نمایند، ناهار خود را در موقع غروب می خورند، یا شام را در هنگام سحر میل می نمایند، درحالی که وقتی نظم فیزیولوژیک بدن بهم می ریزد خود به خود بر ذهن، افکار و خلق ما تاثیر منفی می گذارد.

در گام سوم حرکت دادن به جسم مورد توجه قرار می گیرد و این مساله بر بهداشت و سلامت روان بسیار تاثیرگذار است. افرادی را می بینیم که امروزه برای خرید کوچک ترین اقلام مصرفی در نزدیکی محل زندگی خود از اتومبیل استفاده می نمایند و تحرک جسمانی خود را تقریبا از دست داده اند، درحالی که اگر جسم انسان راکد گردد، کم کم روان نیز راکد شده و از خلاقیت و سلامت دور می گردد، سپس حس خمودگی، افسردگی و بی انگیزگی در فرد شدت می یابد که گمان می نماید بسیاری از کانال های ذهن بسته شده و این حالت کاملا طبیعی است.

در مجموع توجه به جسم اهمیت بسیار دارد. چند نفر از ما در هنگام شبانه روز به نفس کشیدن خود دقت می کنیم؟ حال آنکه در بسیاری از مکاتب روان درمانی توجه به تنفس در طول روز به آرامش ذهن و خلق یاری بسیار می نماید.

ورزش هایی مثل یوگا از جمله راهکارهایی هستند که ذهن و جسم انسان را به یکدیگر پیوند می دهند. بیشتر مسائل بشری از جایی شروع می گردد که جسم و روان انسان از هم فاصله می گیرند و هر کدام راستا خود را طی می نمایند، در حالی که باید به تعادل برسیم، چیزی که در اصطلاح روان درمانی تخصصی با نام یکپارچگی از آن یاد می گردد، یعنی اینکه همزمان از شرایط جسمانی و روانی خود اطلاع داشته باشیم و بتوانیم خود را کنترل کنیم.

حالات بدن انسان چه تاثیری بر خلقیات او دارد؟

عامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد حالات بدن انسان در طول شبانه روز است، بدون اینکه توجه داشته باشیم بر ذهن ما تاثیرگذار است. طبق تحقیقات محققان هر شکل و حالتی که فرد به بدن و صورت خود می دهد در مغز انعکاس پیدا نموده و به تدریج باعث می گردد که فرد همان خلق و خو را پیدا کند.

اگر چند ثانیه اخم کنیم، شانه های افتاده داشته باشیم و بی رمغ در گوشه ای نشسته باشیم خود به خود این پیغام به ذهن مخابره می گردد که ما افسرده و ناراحت هستیم، اما اگر حالت بدن به صورت سرافراشته، لبخند و چهره ای بشاش در قالب جسم داشته باشیم این پیغام به مغز مخابره می گردد که فرد شادی هستیم، بنابراین شادی واقعی در ما ایجاد می گردد.

بی توجهی به حالت جسم جزو مسائلی است که در میان افراد جامعه ما رواج بسیاری دارد و افراد از حالت نشستن، راه رفتن، میمک های چهره، حالت خوابیدن و شکل جسمانی خود غافل هستند، در حالی که این موضوع و تاثیرات آن بر روان از نظر علمی ثابت شده که قالب جسم بر روی خلق و نحوه اندشیدن تاثیر زیادی دارد.

در نتیجه برای افزایش مثبت اندیشی باید به جسم خود توجه کنیم که شامل انتخاب مواد غذایی، نظم حاکم میام وعده های غذایی، حالاتی که به بدن خود می دهیم، تحرک و ورزش و عامل نهایی خواب و تاثیر آن بر جسم و ذهن است.

سیستم خواب چه تاثیری در سلامت انسان دارد؟

به افراد توصیه می کنم که تا ساعت 3 و 4 بامداد در شبکه های اجتماعی فعالیت ننمایند. تحقیقات ثابت نموده که اشعه موبایل می تواند روی امواج مغزی و ترشح مواد شیمیایی مغز تاثیر بگذارد و همین مساله خواب و بیداری و بهداشت روانی را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد چه به لحاظ فیزیکی چه شخصیتی باید حریم هایی را برای خود قائل باشند، یعنی ساعتی در طول شبانه روز گوشی های خود را خاموش نمایند. این مساله به عزت نفس افراد یاری می نماید، یعنی اگر فرد خویشتن دوستی باشیم و بتوانیم با خودمان تنها باشیم دلیلی برای چک کردن پیغام های دیگران در ساعت 4 صبح وجود ندارد و خود به خود باعث تاثیر بر عزت نفس افراد است، در عین حال که ساعات خواب و بیداری بر جسم افراد و سلامتی تاثیر می گذارد.

چطور سلامت روان خود را در این روزها حفظ کنیم؟

اولین موضوعی که می تواند روی ذهن تاثیر بگذارد نحوه تفسیر و برداشت ما از وقایع بیرونی است. روان شناسان معتقدند که یک اتفاق یا حادثه نحوه رفتار انسان را معین نمی نماید، بلکه برداشت ذهنی او بر خلقیات تاثیرگذار است. بنابراین تفسیرهای ذهنی از اهمیت بسیاری برخوردارند.

به عنوان مثال؛ دوخواهر که دوقلوی همسان هستند از نظر ژنتیکی یکسان، در یک شرایط زندگی و در یک خانواده رشد می نمایند، پس از عوامل پیرامونی شبیه به هم برخوردارند اما ممکن است که دو سرنوشت کاملا متفاوت و جدا از هم داشته باشند، زیرا برداشت ذهنی آن ها با یکدیگر متفاوت است و این مسئله در زندگی هر فردی بسیار اهمیت دارد.

بقول شاعر عظیم مولانا:

بیرون ز تو نیست هر آنچه در عالم هست

در خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

این بیت مولانا دقیقا بیانگر همین مساله است؛ یعنی هر چیزی که در محیط وجود دارد تا زمانی که به ذهن ما وارد نگردد نمی تواند بر زندگی ما تاثیر بگذارد. افراد باید علاوه بر توجه به غذای جسم به غذای روح خود نیز فکر نمایند؛ یعنی دائم با چه خودگویی ها می توانیم به ذهن خودمان تغذیه برسانیم.

این غذا می تواند ماده ای مهلک یا غذایی مفید باشد، برای مثال در هنگام برخورد با دیگران همه رفتار و گفتار آن ها را به خودمان بگیریم، یا اینکه همواره آن ها را مقروض بدانیم و هر چیزی را به بدترین شکل آن تفسیر کنیم باعث می گردد آنقدر ذهن خود را مسموم کنیم که دیگر جایی برای تفکر مثبت باقی نماند.

چگونه می توان این خصوصیت را تغییر داد؟

تغییر با خود مراقبتی و خودنظارتی اتفاق می افتد؛ یعنی مدتی تمرین کنیم که در هنگام تفسیر بد وقایع از ورود آن به ذهن خودداری کنیم، به خود پاسخ منفی دهیم و جلوی آن را بگیریم، بپرسیم که آیا تفسیر دیگری نیز می توان برای آن ارائه داد یا می توان از زاویه دیگری به آن نگاه کرد؟ در نتیجه باید از مطلق نگری بپرهیزیم، در نظر دریافت گزینه های مثبت دیگر می تواند به اینکه چگونه زندگی و سرنوشتی داشته باشیم یاری کند، زیرا همه چیز تحت تاثیر عملکرد و تفسیر ما قرار گرفته است.

در این روزها چطور می توان از شبکه های اجتماعی استفاده مفید کرد؟

این روزها استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی، مثبت اندیشی افراد را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که باعث می گردد افراد ظاهر زندگی دیگران را با حقیقت زندگی خود مقایسه نمایند و در نتیجه باعث تخریب اعتماد به نفس افراد می گردد.

همانطور که از اسم شبکه های اجتماعی معین است، این شبکه ها باعث افزایش پیوند اجتماعی، افزایش فرصت و تقویت قابلیت های ما می گردد، اما در فرهنگ ما بیشتر مردم حتی قبل از استفاده از شبکه های مجازی افراد مقایسه گری بوده اند، سخن دیگران از اهمیت زیادی برخوردار بوده و این مسئله برایشان جدی بوده است. حالا که شبکه های اجتماعی آمده نیز می تواند مزید بر علت باشد. پس توصیه می گردد که افراد برای گردش در شبکه های اجتماعی هدف معین نمایند. اگر بی هدف باشیم، همواره خطر از دست رفتن بهداشت و سلامت روان و از دست رفتن شادمانی برایمان وجود دارد.

دو انسان هدفمند و بی هدف را که وارد شبکه اینستاگرام می گردد فرض می کنیم. انسان بی هدف به هنگام صبح وارد شده و شب خارج می گردد؛ در نهایت با یک خلق ضعیف، عزت نفس و اعتماد به نفس پایین و در حالی که همه ابعاد زندگی خود را با دیگران مقایسه نموده از شبکه خارج می گردد. در حالی که فرد هدفمند برای تبلیغ کالا و خدمات خود وارد شده، یا برای اشتراک گذاری یک مطلب علمی، اجتماعی، فرهنگی مفید برای دیگران، برای کسب اطلاعات در خصوص موضوعی وارد شده و با اوضاع متفاوتی از فرد بی هدف از شبکه خارج می گردد.

بنابراین باید مراقب باشیم که در هنگام مواجهه با پدیده های مختلف چه برداشتی می کنیم و چه چیزی به خودمان می گوییم، عزت و اعتماد به نفس نیز بسیار مهم است، یعنی سعی کنیم به جای اینکه در تمام مدت به خودمان نق بزنیم، برعکس رفتار نموده و نکات مثبت را به خودمان یادآوری کنیم، همچنین هدفمند بودن؛ یعنی خودمان هدف خود را معین نموده و کوشش کنیم به آن برسیم، نه اینکه آن را از روی سخنان دیگران کپی کنیم.

معین هدف زندگی چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

برخی افراد اینگونه عمل می نمایند که مثلا شخصی دکترا گرفته و من نیز باید بگیرم، چون او مهندسی یا پزشکی خوانده من نیز باید بخوانم و ... در حالی که اینگونه عمل کردن کاملا نادرست است و هر کسی باید هدف خود را که واقعا دوست دارد و استعدادهای او در راستای رسیدن به آن تقویت شده دنبال کند. در نهایت برای رسیدن به هدف واقعی، از آنچه که در ذهن ما سم فراوری می نماید و عزت نفس ما را کاهش می دهد مثل سخن و کلام مسموم، دوست مسموم و چرخیدن بی هدف و بی رویه در شبکه های اجتماعی دوری کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 227

به "راهکارهایی برای حفظ سلامت جسمی و روحی در ایام قرنطینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای حفظ سلامت جسمی و روحی در ایام قرنطینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید