ذوالقدر: مشکل من تنها با ازدواج دختران زیر 13 سال است ، با ازدواج 14 ساله به بالا مشکل ندارم

به گزارش طرفداران رونالدو، عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: من هیچ مسئله ای با ازدواج دختران 14، 15 و 16 ساله ندارم و تنها مشکلم با ازدواج دختران زیر 13 سال است.

ذوالقدر: مشکل من تنها با ازدواج دختران زیر 13 سال است ، با ازدواج 14 ساله به بالا مشکل ندارم

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، میزگرد بررسی مسائل و مسائل بانوان کشور در حوزه قوانین و اجرا با حضور فریده اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان مجلس، فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون زنان مجلس، فرشته روح افزا معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس در ادوار گذشته و توران ولی مراد فعال حقوق زنان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در این میزگرد پیرامون عملکرد فراکسیون زنان و معاونت زنان برای بهبود شرایط بانوان و موضوعاتی نظیر افزایش حداقل سن ازدواج، قانون تسهیل ازدواج، اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی، مرخصی زایمان، شاخص های عدالت جنسیتی، اشتغال و سیاست های کلی جمعیت بحث و مصاحبه شد.

  • علت اصرار فراکسیون زنان بر افزایش سن ازدواج چه بود؟

ذوالقدر در پاسخ به این سوال دانشجویان که با وجود رد طرح ممنوعیت ازدواج زیر 13 سال در کمیسیون مربوطه، بار دیگر این طرح به اصرار فراکسیون زنان در مجلس مطرح می شود و علت اصرار به این طرح چیست، گفت: سن قانونی ازدواج برای دختران 13 سال است ولی دو تا تبصره دارد. اگر پدر راضی باشد و گواهی رشد خواسته شود ازدواج می تواند صورت گیرد.

وی اضافه نمود: متاسفانه در این مورد آمار دقیقی وجود ندارد و من هیچ وقت به آمار استناد نمی کنم. من هیچ مسئله ای با ازدواج دختران 14، 15 و 16 ساله ندارم و تنها مشکلم با ازدواج زیر 13 سال است.

وی در پاسخ به این موضوع که ابتکار پیش تر گفته بود که این قانون زمینه ای است برای منع ازدواج زیر 18 سال است، گفت: به هیچ وجه به این شکل نیست و مشکل ما فقط زیر 13 سال است، کاش خود دکتر ابتکار بودند تا می گفتند.

  • قانون اعطای تابعیت و سوءاستفاده مردان خارجی از زنان ایرانی

ولی مراد در واکنش به این موضوع، ابراز داشت: برخی برای اینکه اسناد بالادستی را اجرا نکنند، مسئله جاری می کنند. ما قانون داریم که دختر زیر 9 سال نباید ازدواج کند، ولی وقتی فیلمی از ازدواج دختری 8 ساله پخش می شود، همه آه و ناله می کنند، در صورتی که این نشان از بی عرضگی دولت است.

وی درباره قانون اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی نیز توضیح داد: مخالفتی که من با قانون ازدواج تابعیت دارم، این است که روی این ازدواج اسم نکاح شرعی می گذارند و این بحث بین افراد مطرح می شود که برای دریافت اقامت دائمی ایران، کافیست یک زن ایرانی را باردار کنید. یک باند سیاسی در حوزه زنان، دنبال منافع شخصی است و دختر ایرانی را به اقامت مرد خارجی فروختند.

وی اضافه نمود: افرادی که در پست های مدیریتی زنان می گذراند، افراد خالصی هستند ولی اطلاعات زمینه ای ندارند. افرادی مسائل حاشیه ای مثل کودک همسری را مطرح می کنند تا به مسائل اصلی نپردازند.

  • لزوم اجرای سیاست های افزایش جمعیت

در ادامه این نشست اولاد قباد گفت: در رابطه با قانون تابعیت، این لایحه مورد تایید شورای نگهبان هم هست. در بودجه سال 98، هیچ اعتباری را در کمیسیون تلفیق برای زنان سرپرست خانوار نگذاشتند.

وی تاکید کرد: ما قسم یاد کردیم که از حقوق زنان دفاع کنیم و ما بالای 90 درصد وزرا را دعوت کردیم و خواستیم که پاسخگو باشند. حتی به آقای روحانی نامه نوشتیم که برای مصوبات ما بودجه تخصیص بدهند. وظیفه ما این است که بر اساس سوگندی که یاد کردیم و دینی که شهدا بر ما دارند، از قوانین مصوب دفاع کنیم.

اولاد قباد در پاسخ به این سوال که قانون تصویب شده برای مرخصی زایمان خانم ها 9 ماه است اما به بهانه ضربه به اشتغال بانوان، به درستی اجرا نمی شود، گفت: بنده خودم موافق سیاست های افزایش جمعیت هستم، امیدوارم همه ما دیدگاه های نقادانه داشته باشیم. ما در قانون مصوب کردیم که بانوان تا 2.5 سال پس از تولد فرزند نیز بیمه پایه و تکمیلی داشته باشند.

روح افزا در این باره گفت: برخی به بهانه حفظ اشتغال زنان، نه تنها قانون مرخصی زایمان را اجرا نمی کنند بلکه در شرایط بحران جمعیتی کشور، حق زایمان را از زنان گرفته اند.

رهبر، کننده ادوار مجلس نیز در این باره گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت به بچه ها آموزش می دهد که پنج سال اول زندگی مشترک بچه دار نشوید یا اگر دو سه تا بچه دارید کولکتومی کنید. به علاوه در برنامه وزارت بهداشت سن بارداری نهایتاً تا 30 سال است.

  • نقش صندوق جمعیت در تحدید نسل ایران

ولی مراد نیز با بیان اینکه وظیفه صندوق جمعیت سازمان ملل، جلوگیری از افزایش نسل و جمعیت است، گفت: از خارج از کشور به ما گفته می شود که باید برنامه ای مطابق غرب برای زنان در نظر بگیریم این در حالی است که در کشورهای خارجی زن یک عنصر کاری است ولی در کشور ما اصل، تربیت و رشد است و باید بستری درست شود که زن هم به تربیت فرزند خود و هم به خود بپردازد.

وی ادامه داد: خلا اصلی، این است که معاونت زنان معلوم نیست چه کاری انجام می دهد. ما در حوزه زنان، پر از خلاهای قانونی هستیم. بستر نظارتی هم ضعیف است از سوی دیگر معاونت زنان هر کاری که سلیقه سیاسی اش می طلبد، انجام می دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 18

به "ذوالقدر: مشکل من تنها با ازدواج دختران زیر 13 سال است ، با ازدواج 14 ساله به بالا مشکل ندارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذوالقدر: مشکل من تنها با ازدواج دختران زیر 13 سال است ، با ازدواج 14 ساله به بالا مشکل ندارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید