خبرنگاران زنبورداران کردستانی 13 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

به گزارش طرفداران رونالدو، سنندج - خبرنگاران - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی چهارسال گذشته آموزش زنبورداری به افراد علاقه مند در روستاهای استان آغاز شد و این سازمان برای حمایت از اشتغال آموزش دیدگان در این حرفه تا کنون 13 میلیارد ریال تهسیلات پرداخت کرده است.

خبرنگاران زنبورداران کردستانی 13 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

سید احمد ذکریایی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید به بخش زنبورداری استان گفت: در راستای کمک به زنبورداران جدید این سازمان 2 هزار و 24 نفر در 155 روستای استان را تحت اموزش قرار داد و در کنار تحویل 2 هزار و 24 کلنی به آنان 13 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده تا در این عرصه مشغول بکار شوند.

وی با بیان اینکه توسعه زنبورداری از اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان است، افزود: کردستان در سال 1392 دارای سه هزار و 739 زنبورستان بود که این آمار در نتیجه خدمات هفت ساله دولت تدبیر و امید اکنون به هفت هزار و 489 مورد رسیده است.

وی یادآور شد: بر اساس نتایج آمارگیری سال گذشته بیش از 256 هزار کندو در این استان وجود دارد که برای پنج هزار و 712 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و سالانه حدود یک هزار و 857 تُن محصول تولید و روانه بازار می شود.

وی افزود: ایجاد واحدهای بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبورعسل با برند مشخص و دریافت گواهی بهداشتی در شهرهای سنندج و قروه و برگزاری نمایشگاه تولیدات زنبورعسل از جمله این خدمات است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: برگزاری دوره های آموزشی پیشرفته زنبورداری شامل پرورش ملکه زنبورعسل، تکنیک های تولید ژل رویال و استحصال بره موم و زهر زنبورعسل و برگزاری جشنواره زنبورعسل منطقه ای با حضور فعالان هفت استان در شهریور ماه سال 98 در مریوان از دیگر خدمات انجام یافته به این بخش است.

ذکریایی نژاد یادآور شد: هم اکنون در این استان بر اساس آخرین نتایج آمارگیری پنج هزار و 712 نفر به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد، یک هزار و 571 نفر دارای بیش از 40 کلنی زنبور عسل هستند و شغل اصلی آنها زنبورداری است.

وی گفت: در بخش تولید نیز سقز بیشترین تولید را دارد و سنندج، کامیاران، مریوان، بانه و دیواندره به ترتیب در رتبه های بعدی هستند.

وی تولید ژله رویال را از دیگر محصولات عرصه زنبورداری کردستان بیان نمود و افزود: تولید این محصول در سال 1398 به میزان 324 کیلوگرم بود که مریوان با تولید حدود 300 کیلوگرم دارای بیشترین میزان است.

به گزارش خبرنگاران، عسل کردستان با 97 درصد خلوص از برترین ها از نظر طبیعی بودن در کشور است بطوریکه میانگین تولید عسل در هر کلنی هفت کیلوگرم است.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و 300 هزار هکتار مرتع، 300 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 200 هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 586

به "خبرنگاران زنبورداران کردستانی 13 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنبورداران کردستانی 13 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید