خبرنگاران تعویق یکساله سی وهفتمین کنگره ادبیات بچه ها و نوجوانان IBBY

به گزارش طرفداران رونالدو، تهران- خبرنگاران- سی وهفتمین کنگره ادبیات بچه ها و نوجوانانِ دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) که قرار بود 15 تا 17 شهریور (سپتامبر2020) در مسکو برگزار گردد، به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال بعد موکول شد.

خبرنگاران تعویق یکساله سی وهفتمین کنگره ادبیات بچه ها و نوجوانان IBBY

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یکبار همایش ادبیات بچه ها را به میزبانی یکی از شعبه های ملی برگزار می نماید. سی و هفتمین همایش بین المللی در مسکو، به میزبانی شعبه ملی روسیه برگزار خواهد شد و موضوع این همایش دنیاِ عظیمِ شگفت انگیز از منظر کتاب های بچه ها: ادبیات ملی و بین المللی- نقش، ارزش و تأثیر آن بر خوانندگان جوان در کشورهای مختلف خواهد بود. همچنین روز گذشته اعلام شد اعلام برندگان مهمترین جایزه کتاب کودک دنیا یعنی جایزه هانس کریستین اندرسن 2020، جایزه ترویج خواندن IBBY-Asahi و برندگان جوایز ترویج گر برجسته خواندن IBBY-iRead نیز یک ماه به تعویق افتاد.

سال جاری در جابزه هانس کریستین اندرسن، 34 نویسنده و 36 تصویرگر، نامزد دریافت جایزه هستند که از ایران نیز فرهاد حسن زاده، در میان نامزدهای این جایزه جای دارد. با اعلام سایت رسمی IBBY، هیئت بین المللی کتاب برای جوانان (IBBY) کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود را به صورت دیجیتالی دوشنبه 4 می (15 اردیبهشت) با استفاده از بسترهای رسانه های اجتماعی منتشر می نماید و در این رویداد، IBBY در یک بیانیه رسمی حمایت از اعلامیه دنیای حقوق بشر و عدم تبعیض سازمان ملل را شروع خواهد نمود.

علاوه بر این، IBBY برندگان جوایز هانس کریستین اندرسن 2020، جایزه ترویج خواندن IBBY-Asahi و برندگان جوایز ترویج گر برجسته خواندن IBBY-iRead را معرفی می نماید.

جایزه هانس کریستین اندرسنیا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات بچه ها است که از سوی دفتربین المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب های بچه ها هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می گردد. اهدای این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال 1956 و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال 1966 شروع شده است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است که در مراسمی در کنگره دو سالانه IBBY، به برندگان اهدا می گردد.

نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی کاندید می شوند و داوران بین المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات بچه ها هستند، برندگان این جایزه را از میان نامزده های معرفی شده برمی گزینند. از جمله معیارهای گزینش برندگان می توان به کیفیت بالای زیبایی شناختی آثار نویسنده و تصویرگر، در نظر دریافت مخاطب کودک، خلاقیت و نوآوری و اصالت و مهم تر از همه داشتن سهم جاودان در ادبیات بچه ها دنیا اشاره نمود.

تنها برنده ایرانی این جایزه دنیای فرشید مثقالی تصویرگر، است که مجموعه آثار او در سال 1974 این جایزه را از آن خود کرد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال 1992 از سوی هیئت داوران این جایزه تشویق شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 239

به "خبرنگاران تعویق یکساله سی وهفتمین کنگره ادبیات بچه ها و نوجوانان IBBY" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تعویق یکساله سی وهفتمین کنگره ادبیات بچه ها و نوجوانان IBBY"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید