حل مشکل میادین نفتی به دست دانشگاهیان، پروژه ها نفتی می شوند

به گزارش طرفداران رونالدو، محسن محمدی در مصاحبه با خبرنگاران، در مورد جزییات پروژه قرارداد نفتی وزارت نفت با دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این یک قرارداد 10 ساله در زمینه ازدیاد برداشت، با قابلیت تمدید است. ولی در عمل، فقط محدود به ازدیاد برداشت هم نیست.

حل مشکل میادین نفتی به دست دانشگاهیان، پروژه ها نفتی می شوند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات اقامت تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

وی با بیان اینکه ازدیاد برداشت به طور کلی مربوط به مباحث مخزن است، افزود: در این پروژه موضوعات مختلف دیگری همچون مباحث مربوط به چاه، تاسیسات و ساخت دستگاه های مورد احتیاج شرکت نفت را نیز شامل می گردد. این بدین معناست که هرچند برنامه اصلی، برنامه ازدیاد برداشت است، با این وجود اما ممکن است در کنار آن، ما با تعریف بعضی پروژه های دیگر، سایر مسائل میدان را هم رفع کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه بر اساس این قرارداد، ازدیاد برداشت یکی از دو مخزن میدان مارون (مخزن بنگستان) به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شده است، ادامه داد: پروژه اصلی، ازدیاد برداشت است ولی در کنار آن، موضوع مهمی به نام بهبود برداشت هم وجود دارد که سایر مباحث مربوط به برداشت نفت را شامل می گردد. موقعیت دقیق میدان مارون بین اهواز و امیدیه هست و قسمت جنوب شرقی اهواز و شمال غربی امیدیه قرار گرفته است.

مدیر طرح ازدیاد برداشت نفت دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در حال حاضر، در میدان مارون، 4-5 مشکل دیگر هم به چشم می خورد که به نظر می رسد باید آنها را نیز به عنوان پروژه مورد آنالیز قرار دهیم؛ مسائلی همچون آسفالت، مدیریت فراوری آب و مچالگی لوله های جداری از این جمله هستند. از طرفی، وزارت نفت از اینکه ما بتوانیم با تعریف پروژه ای در حوزه ساخت تجهیزات بالادستی، صنایع نفتی را از وابستگی به خارج از کشور در این زمینه یاری کنیم، استقبال می نماید.

وی با بیان اینکه قرارداد تازه امضاء شده و ساختار آن در دانشگاه معین شده است، گفت: وزارت نفت باید آغاز کار را به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اعلام کند و سپس ما با انعقاد قرارداد محرمانگی و دریافت اطلاعات لازم، کار را آغاز کنیم.

محمدی افزود: توضیح کار معین است و برای هر بخش هم افراد معین را در نظر گرفتیم. روال کار نیز اینگونه نیست که همه افراد، از همین حالا و از ابتدای پروژه، مشغول به کار شوند. در واقع سال اول، بسته کاری معینی دارد و به ترتیب سال دوم، سوم و … بسته های کاری معین خود را دارد، لذا برای هر کدام از بسته ها و خدمات مشخص شده هم مسلماً تعداد نیروهای متفاوتی احتیاج است.

وی ادامه داد: این کار به صورت کلی در دانشکده مهندسی شیمی، با موضوع گروه مهندسی نفت دانشگاه انجام خواهد شد؛ البته دانشکده معدن نیز در این پروژه، در بخش هایی که احتیاج باشد، مشارکت می نماید؛ مثلاً از فعالیت های مرتبط با پتروفیزیک این دانشکده، در زمینه اکتشاف یاری خواهیم گرفت.

مدیر طرح ازدیاد برداشت نفت دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: زمانی که شرکت نفت، این پروژه را به ما گفت؛ ساختار کار را که شامل یک کمیته راهبری و یک کمیته تخصصی ست، معین کردیم. به همین دلیل هم اکنون اعضای هیات علمی گروه مهندسی نفت دانشکده، به عنوان مسئول کارگروه های تخصصی، معین شده اند.

وی افزود: رییس و معاونان دانشگاه، رییس دانشکده شیمی و مدیر طرح از اعضای کمیته راهبری هستند که وظیفه این کمیته معین سیاست های کلی طرح است. کارهای تخصصی اما در کمیته تخصصی انجام می گردد که اعضای هیات علمی که در زمینه های خاص مورد احتیاج پروژه دارای تخصص هستند، آن را تشکیل می دهند.

محمدی ادامه داد: کمیته تخصصی، خود شامل بخش های مختلف؛ از جمله شورای مخزن، کارگروه حفاری و بهره برداری و کارگروه زمین شناسی و پترو فیزیک است که با توجه به تخصص، از میان اعضای هیات علمی دانشکده که رشته هایشان مرتبط باشد، مسئول هر یک از این کارگروه ها را انتخاب کردیم.

وی از استخدام پژوهشگران فارغ التحصیل دکتری و یا نخبگان وظیفه در این پژوهش اطلاع داد و گفت: با توجه به توضیح ساختار و خدماتی که معین است، در هر یک از کارگروه های کمیته تخصصی، علاوه بر هیات علمی، پژوهشگران فارغ التحصیل دکتری، یا افرادی که در مرحله پسادکتری قرار دارند و یا نخبه وظیفه، مشغول به کار می شوند؛ مثلاً کسی که تخصصش در زمینه مدل سازی مخزن باشد، در کارگروه مدل سازی فعالیت خواهد نمود.

مدیر طرح ازدیاد برداشت نفت دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام نمود: همچنین، علاوه بر افرادی که به صورت مستقیم و تمام وقت روی این پروژه مشغول می شوند، قرار است پروژه های دانشجویی را نیز هم به صورت خاص، به سمت فعالیت هایی در همین زمینه راهنمایی کنیم.

وی با بیان اینکه پیش از این پروژه های ازدیاد برداشت، به دفعات تعریف شده که متاسفانه هدفمند نبودند، گفت: در آن شرایط ممکن بود یک عضو هیات علمی روی نفت سبک کار کند و آن دیگری بر روی نفت سنگین! اکنون اما برنامه به صورتی خواهد بود که پروژه های دانشجویی به سمت و سویی حرکت نمایند که مسائلی را از همان میدان خاص رفع سازند و به عبارتی همه، همگرا شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل، قرار است علاوه بر گروهی که به صورت مستقیم در این زمینه کار می نمایند، پروژه های دانشجویی؛ چه دکتری و چه ارشد نیز، به گونه ای هدف دار باشد که اگر قرار است مسئله ای را حل نماید، مسائل همین میدان باشد و اگر قرار است روی یک بحث خاص حوزه نفت کار کند، این میدان خاص، اولویت داشته باشند.

مدیر طرح ازدیاد برداشت نفت دانشگاه صنعتی اصفهان در تشریح بسته های کاری این پروژه نیز گفت: بسته های کاری به این صورت است که ابتدا یک غربالگری کلی درباره ازدیاد برداشت انجام می گردد تا ببینیم در مناطق مختلف جهان، به چه صورتی کار نموده اند. ضمن اینکه خصوصیت خود مخزن هم در نظر گرفته می گردد. البته این منوط به این است که ابتدا دانشگاه به صورت کامل با این مخزن خاص آشنا گردد.

وی افزود: در ادامه بحث مدل سازی و همچنین کارهای آزمایشگاهی است. در این بخش، مدل را با استفاده از داده های آزمایشگاهی اصلاح و سپس روش های مختلف ازدیاد برداشت را؛ چه به صورت آزمایشگاهی و چه به صورت مدل سازی و اینکه کدامیک برای شرایط این مخزن در این میدان مناسب است، معرفی می کنیم. در سرانجام هم بحث پایلوت میدانی است که دانشگاه ها در این بخش، عمدتاً نقش ناظر را ایفا می نماید.

محمدی در انتها به این نکته نیز اشاره نمود که اگر در بخش های مختلف پروژه، به موضوعی برخورد کنیم که دانشگاه خودمان در آن زمینه خاص، دانشجو نداشته باشد، قطعاً از دانشگاه های دیگر یا شرکت های خارجی که در این زمینه دارای تکنولوژی هستند، استفاده خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 568

به "حل مشکل میادین نفتی به دست دانشگاهیان، پروژه ها نفتی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مشکل میادین نفتی به دست دانشگاهیان، پروژه ها نفتی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید