تسهیل فرآیند فراوری با حرکت به سمت الگوهای مشارکتی خبرنگاران

به گزارش طرفداران رونالدو، پرورش و فراوری ماکیان به دلیل این که سرمایه گذاری زود بازدهی است، جزء کسب وکارهای پرطرفدار محسوب می گردد. این حرفه هم احتیاجمند به سرمایه دارد و هم تجربه و هم دانش مخصوص پرورش ماکیان؛ لذا موفقیت در این عرصه به مدل کسب وکار صحیحی احتیاج دارد.

تسهیل فرآیند فراوری با حرکت به سمت الگوهای مشارکتی خبرنگاران

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران از واحد کسب وکار مستقل کوثر ماکیان، فعالیت این واحد در سه شاخه¬ی پرورش بوقلمون، پرورش بلدرچین و پرورش شترمرغ از الگوی فراوری مشارکتی پیروی می¬کند. در مصاحبه با دکتر بهراد زندیه مدیر اجرایی واحد کسب وکار مستقل کوثر ماکیان، جوانب تشکیل چنین کسب وکارهایی موردبررسی نهاده شد.

دکتر بهراد زندیه که سابقه مدیر کلی سازمان دامپزشکی استان آذربایجان شرقی، مدیر عاملی شرکت مرغک و سرپرستی معاونت بهداشت و درمان هلدینگ کشاورزی کوثر را در کارنامه خود دارد، طراحی مدل های کارآمد مشارکتی فراوری را در راستای رهنمون¬های رهبر فرزانه انقلاب (مدظله) برای جلب مشارکت مردم در اقتصاد شمرد و این روش را گره¬گشای رونق فراوری در کشور اظهار کرد.

آغاز جوجه ریزی بوقلمون در مزارع مشارکتی

زندیه گفت که پس از مطالعات کارشناسی و بررسی¬های انجام گرفته، فراوری بوقلمون در مزارع مشارکتی اولویت این واحد مشخص شد. بدین منظور نخستین فارم مشارکتی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی برای فراوری بوقلمون در مرکز ملی پرورش بوقلمون بناب راه¬اندازی شد. اولین جوجه ریزی در این واحد فراوریی به تاریخ 27/5/1399 انجام گرفته و تعداد 5500 قطعه جوجه بوقلمون برای دور اول پرورش خواهند یافت. هم زمان، توافق دیگری با فراوریکننده خصوصی انجام گرفت که نتیجه¬ی آن آغاز جوجه ریزی 7500 قطعه¬ای در تاریخ 10/7/1399 بود. این واحد خصوصی تمام اتوماتیک که در دشت ارژن استان فارس نهاده شده است، ظرفیت فنی بسیار بالایی را دارا می¬باشد و هر دو واحد می¬توانند الگوی پیروز فراوری مشارکتی در حوزه پرورش ماکیان باشند.

بلدرچین و شترمرغ در اولویتهای بعدی قرار دارند

مدیر واحد کسب و کار کوثر ماکیان پیگیری اولویت دوم یعنی پرورش بلدرچین را نیز دستور کار مهم این واحد کسب وکار عنوان نموده و از برنامه جوجه ریزی در یک واحد 50 هزار قطعه¬ای طی چند روز آینده در هشتگرد اطلاع داد. زندیه اضافه نمود: هدف این کسب وکار فراوری 500 تن گوشت بوقلمون و بلدرچین در سال 1400 می¬باشد و همچنین برنامه پرورش شترمرغ در مرکز تفریحی ایثار در منطقه کردان نیز در دستور کار نهاده شده است.

مشارکت سرمایه گذاران با واحدهای غیبرطرفال یا نیمه فعال، پیشران جهش فراوری

بنا به اظهارات زندیه، یکی از مسائل اساسی واحدهای فراوریی کشور کمبود نقدینگی و عدم امکان جبران سرمایه در گردش برای این واحدها می¬باشد. ایشان ضمن اشاره به همین مسئله در حوزه پرورش ماکیان ادامه داد: تأمین هزینه¬ی خرید جوجه و هزینه¬های خوراک طیور اصلی¬ترین مسائل در رونق واحدهای فراوریی بخش خصوصی پرورش ماکیان می¬باشند و برای برطرف بخشی از این مسائل، به سرمایه گذاران پیشنهاد می گردد که به جای تأسیس واحدهای جدید (که هم زمان بر بوده و هزینه¬ی اولیه بالایی احتیاج دارد)، واحدهای غیبرطرفال را احیاء نموده و یا در تکمیل ظرفیت واحدهایی که با کمتر از ظرفیت واقعی فعالیت می کنند مشارکت کنند. وی ادامه داد: مسائل مربوط به تهیه مجوزهای وزارت صمت و دامپزشکی هم مزید بر علت هستند که می¬توانند حرکت به سمت مدل فراوری مشارکتی را رجحان ببخشند.

باید به فکر تنوع دهی به منابع تأمین پروتئین حیوانی باشیم

از دکتر زندیه دلایل ورود به این کسب وکار پرسیده شد که ایشان تکمیل سبد محصولات گوشتی و ایجاد هم¬افزایی درون سازمانی به منظور بهره¬گیری از ظرفیت¬های موجود را عنوان نموده و گرایش عموم به مصرف گوشت مرغ را که منجر شده سرانه مصرف گوشت مرغ کشور بسیار بیشتر از میانگین جهانی باشد یک انگیزه مهم اظهار نمودند. ایشان اذعان کردند: وابستگی عموم به گوشت مرغ نه تنها سبد پروتئین حیوانی خانوارها را محدود نموده، بلکه اقتصاد در این حوزه را نیز بسیار شکننده نموده است. طوری که کالای جایگزین مناسبی برای گوشت مرغ متصور نیستیم. این در حالی است که ظرفیت های بالقوه فراوریی و سرمایه انسانی بزرگی در کشور وجود دارد که می¬توانند کالاهای جایگزین مثل گوشت بوقلمون و سایر ماکیان را نیز وارد زنجیره طیور کنند. در این بین مشارکت با مردم، امکان عرضه مستقیم محصول، سلامت محصول و وجود بازارهای داخلی و بین المللی انگیزه¬ی خوبی برای سرمایه گذاری در این حوزه میباشند.

در خاتمه ، مدیر اجرایی واحد کسب وکار مستقل کوثر ماکیان از نقش مثبت این مدل کسب وکار در اشتغال زایی، محرومیت-زدایی و ارزآوری گفت و ابراز امیدواری کرد و اضافه نمود: اگر امکان صادرات ماکیان فراهم گردد می¬تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد که ارز حاصل از آن در رونق فراوری و توسعه کشاورزی فعال خواهد شد. به خصوص بازارهای آسیای مرکزی و خاورمیانه بسیار جذاب هستند و ایران نیز خوشبختانه محصولاتی با ارزشِ رقابتی بالا را می¬تواند در این مناطق عرضه کند. برای تکمیل زنجیره های فراوری در حوزه ماکیان سرمایه گذاری خوبی اجرا شده و متخصصان کشور در این حوزه فعالیت زیادی داشته¬اند و پیشرفت قابل توجهی در سال¬های اخیر مشاهده شده که نتیجه¬ی آن خوداتکایی مالی و امنیت غذایی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 830

به "تسهیل فرآیند فراوری با حرکت به سمت الگوهای مشارکتی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیل فرآیند فراوری با حرکت به سمت الگوهای مشارکتی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید