ترامپ در جهت روسای جمهور تک دوره ای

به گزارش طرفداران رونالدو، خبرنگاران- در 9 دهه گذشته، فقط چند رئیس جمهور آمریکا با شکست خوردن در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رئیس جمهور تک دوره ای در تاریخ آمریکا ثبت شدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با بعضی از این روسای جمهور شباهت هایی دارد.

ترامپ در جهت روسای جمهور تک دوره ای

به گزارش خبرنگاران، با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا و افت شدید محبوبیت ترامپ در مقابل رقیب اش جو بایدن، بازار حدس درباره یک دوره ای شدن ترامپ حسابی داغ شده است. موقعیت و صندلی ترامپ در اثر بحران های متعدد و چندوجهی آمریکا چنان متزلزل شده است که خود ترامپ هم اذعان نموده است که ممکن است در انتخابات سوم نوامبر شکست بخورد.

در ماه ژوئن، همزمان با سقوط محبوبیت اش در مقابل بایدن، ترامپ حداقل دو بار به احتمال شکست اش در انتخابات آینده اشاره نمود. بعد از اینکه بایدن اعلام نمود که ترامپ بعد از باختن ممکن است از کاخ سفید بیرون نرود، ترامپ طی مصاحبهیی با شبکه فاکس نیوز گفت: قطعا اگر پیروز نشوم، ادامه خواهم داد و کار های دیگری انجام خواهد داد.

کمی بیش از دو هفته بعد، ترامپ بار دیگر در مصاحبه با فاکس نیوز توضیح داد: او [بایدن] نمی تواند صحبت کند. هیچ کس صدای اش را نمی شنود. هر وقت صحبت کند، نمی تواند دو تا جمله سر هم کند.

ترامپ اضافه نمود: منظورم این است که این مرد نمی تواند صحبت کند. با این حال او رئیس جمهور شما خواهد بود شاید، چون مردم من را دوست ندارند.

از جنگ دنیای دوم تا به امروز، هشت رئیس جمهور در آمریکا توانستند برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهور پیروز شوند. فقط سه رئیس جمهور - بوش پدر، جیمی کارتر و جرالد فورد- نتوانستند برای بار دوم پیروز شوند. ترامپ با بعضی از روسای جمهور تک دوره ای شباهت هایی دارد.

بحران کرونا، ادامه ریاست جمهوری ترامپ را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

جورج هربرت واکر بوش (بوش پدر)، قبل از اینکه رئیس جمهور گردد، مدت ها در کنگره، سازمان ملل، سازمان سیا و دولت رونالد ریگان خدمت نموده بود و در نهایت بین سال های 1989 تا 1993 به بالاترین سِمت آمریکا، یعنی ریاست جمهوری رسید. اوضاع بر وفق مراد او پیش رفت. اتحاد جماهیر شوروی بعد از سال ها رقابت سرسختانه با آمریکا، دچار فروپاشی شده بود و آمریکا در دنیا یکه تازی می کرد.

اما این باعث نشد که بوش پدر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1992 در مقابل بیل کلینتون شکست نخورد. علت اصلی شکست بوش پدر، بحران مالی در آمریکا بود. خصوصا که بعد از فروپاشی شوروی، تمرکز بر سیاست خارجی کمتر شده بود و در مقابل، اهمیت اوضاع داخلی آمریکا دو چندان شد. بوش در تبلیغات انتخاباتی سال 1988 قول داده بود که مالیات را افزایش ندهد. اما بعد از شروع رکود مالی در آمریکا، بوش پدر با امضای فرمانی برای افزایش مالیات، وعده خود را زیرپا گذاشت. امری که نقدها زیادی را در درون حزب جمهوریخواه متوجه وی کرد.

در حالی که بوش پدر به خاطر بحران مالی در انتخابات باخت، جیمی کارتر به خاطر یک بحران سیاسی رئیس جمهور یک دوره ای شد. طبق داده های موسسه نظرسنجی گالوپ، میزان محبوبیت کارتر در اوایل سال 1980 حدود 56 درصد بود. اما با شروع بحران گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران، محبوبیت کارتر به شدت سقوط کرد. رسانه های آمریکا هر روز به این بحران می پرداختند. امری که بیش از پیش محبوبیت کارتر را کاهش داد. در نتیجه، محبوبیت کارتر در زمان انتخابات به 31 درصد کاهش یافت.

بوش پدر و کارتر در حالی در انتخابات باختند که از نظر مالی عملکرد بهتری نسبت به اوضاع فعلی ترامپ داشته اند. به عنوان نمونه، میانگین بیکاری در دوره بوش پدر و کارتر از ترامپ بهتر بود. به نحوی که میانگین بیکاری در ماه مه 1980، حدود 7.5 درصد بود و در اواخر ریاست جمهوری بوش پدر در سال 1992 میانگین بیکاری حدود 7.6 درصد بود. اما در ماه مه 2020، نرخ بیکاری در آمریکا به 13.3 درصد رسید.

بیشتر بخوانید:

شروع خاتمه دونالد ترامپ

دنیای ترامپ بعد از ریاست جمهوری

در حال حاضر پرسش مهم این است که آیا ترامپ در چند ماه باقی مانده می تواند این ارقام را بهتر کند یا نه. صرف نظر از پاسخ این سوال، در حال حاضر ترامپ از نظر مالی با یک بحران عمیقی روبرو است که به اعتقاد بعضی ناظران، خروج از آن، سال ها طول خواهد کشید. ترامپ، هم اکنون روی دستاورد های خود قبل از بحران کرونا تمرکز نموده است و مدام می گوید او قبل از اینکه ویروس کرونا در آمریکا شیوع پیدا کند، اقتصاد آمریکا را به خوبی مدیریت نموده بود. اما واضح است که بیشتر رأی دهندگان به حال فعلی خود نگاه می نمایند. بنابراین، چنانچه ترامپ نتواند در ماه های آینده اقتصاد را بهبود بخشد، رقابت سختی با بایدن خواهد داشت.

با وجود اینکه آسیب هایی که کرونا به اقتصاد آمریکا وارد کرد، بسیار عظیم است، اما بسته های بی سابقه مشوق مالی که کنگره تصویب نموده، تا حدودی از اثرات منفی بحران کرونا بر اقتصاد و شهروندان کاسته اند. جدای از بحث مالی، ترامپ از یک نظر خوش شانس است: رقیب او مانند رونالد ریگان در مقابل کارتر و بیل کلینتون در مقابل بوش پدر قوی نیست. بایدن فاقد شخصیت کاریزماتیک است و سال های زیادی را در مناصب عمومی سپری نموده است بنابراین، بدون نقاط ضعف نیست. همچنین، او در اوایل انتخابات درون حزبی دمکرات ها عملکرد ضعیفی داشت و تنها بعد از مداخله باراک اوباما و دیگر شخصیت های حزب دمکرات به نفع وی، موقعیت اش بهتر شد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 434

به "ترامپ در جهت روسای جمهور تک دوره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ در جهت روسای جمهور تک دوره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید