تحلیلگر روس: خرید امنیت باعث پایداری امنیت نمی گردد

به گزارش طرفداران رونالدو، کارشناس شورای امور بین المللی روسیه با بیان اینکه عربستان و ترکیه برای امنیت خود به کشورها و یاری های خارجی رو آورده اند، گفت: خرید امنیت به پایداری امنیت نمی انجامد.

تحلیلگر روس: خرید امنیت باعث پایداری امنیت نمی گردد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، الکس خلبنیکف کارشناس ارشد شورای امور بین المللی روسیه عصر امروز (سه شنبه) در نشست مجمع گفتگوی تهران با موضوع گشایش افق های جدید: موضوعات جاری و سناریوهای آینده با بیان اینکه الان روسیه، چین و هند به عنوان قطب خود را مطرح می نمایند، گفت: در حال حاضر بحث دنیا محلی سازی مطرح است.

وی اضافه نمود: سازمان های منطقه ای وقتی دست به دست هم بدهند می توانند تاثیرگذاری داشته باشند.

این تحلیلگر روس به ظهور بازیگران غیردولتی در فرآیندهای سیاسی و مالی بخصوص در خاورمیانه از جمله ظهور گروه های تروریستی مثل داعش و جبهه النصره و ... اشاره نمود و اضافه نمود: ما نسل سومی از بازیگران داریم که غیردولتی هستند و نفوذ خود را دارند و متعددند و حتما در معادلات باید مدنظر قرار بگیرند.

خلبنیکف با اشاره به بهار عربی اضافه نمود: ما همچنان پس لرزه های بهار عربی را شاهدیم.

وی به رویکرد آمریکا مبنی بر اینکه یا با ما هستید، یا علیه ما اشاره نمود و گفت: اینکه با ما هستید یا علیه ما، بر روابط دو و چندجانبه تاثیرات منفی می گذارد و باعث اصطکاک و اختلافات جدی بین کشورهای منطقه به خصوص کشورهای خاورمیانه می گردد.

این تحلیلگر روس یادآور شد: ولی روسیه می گوید همه باید به حاکمیت ملی احترام بگذارند.

وی اینکه گفته می گردد قدرت آمریکا رو به تحلیل و انحطاط است را یک افسانه خواند و اضافه نمود: شاید نفوذ آمریکا کمتر شده باشد، ولی به این معنا نیست که قدرت آمریکا تحلیل رفته است. در 2019 آمریکا 18 هزار نیرو در خاورمیانه دارد که 12 هزار نیرو در عراق حضور دارند. این اعداد خلاف این را ثابت می نماید که قدرت آمریکا رو به تحلیل است.

این تحلیلگر روس گفت: کشورهای خاورمیانه و به خصوص کشورهای عربی اگر حاکمان خوبی داشته باشند، شرایطشان خوب خواهد شد. ظرفیت بسیاری از کشورهای منطقه برای سیاستگذاری و تامین امنیتشان جوابگو نیست و ظرفیت لازم را برای تامین امنیت خود ندارند و چند پاره هستند و مجبورند امنیت خود را برون سپاری نمایند.

وی اعلام کرد: متاسفانه عامل وحدت در بسیاری از کشورهای خاورمیانه وجود ندارد. عربستان و ترکیه برای امنیت خود به کشورها و یاری های خارجی رو آورده اند و بعد از جنگ دنیای دوم و جنگ سرد شاهد این فرایند بودیم که خیلی از کشورهای ضعیف قراردادهای امنیتی را با قدرت های بزرگ منعقد نموده و امنیت خود را با پول تضمین کردند.

الکس خلبنیکف گفت: امنیت را نمی گردد خرید، باید این ذهنیت عوض گردد. خرید امنیت باعث پایداری امنیت نیست و امنیت باید درون زا باشد و باید این مدنظر حاکمان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 39

به "تحلیلگر روس: خرید امنیت باعث پایداری امنیت نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیلگر روس: خرید امنیت باعث پایداری امنیت نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید