آماده سازی پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیه به نخجوان

به گزارش طرفداران رونالدو، پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیه به نخجوان در بخش ترکیه به انتها کار خود رسیده است.

آماده سازی پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیه به نخجوان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پس از جنگ 44 روزه قره باغ که منجر به آزاد سازی بخش هایی از خاک این منطقه از سوی جمهوری آذربایجان شد، باکو و آنکارا همکاری های خود در حوزه های مختلف از جمله مالی و نظامی را توسعه و تعمیق دادند.

نشریه ینی شفق در این خصوص با اشاره به قرارداد انتقال گاز بین دو کشور از ترکیه به نخجوان گزارشی نوشته که از نظر خوانندگان می گذرد.

در حوزه مالی پروژه های زیادی بین طرفین تعریف شده که در منطقه قره باغ و از کریدور نخجوان در حال اجرا است که یکی از آنها پروژه انتقال گاز از ترکیه به جمهوری آذربایجان از جهت قره باغ- نخجوان- ایغدیر است.

این پروژه در ملاقات فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و پرویز شهباز اف همتای آذربایجانی وی به امضا رسید که بخش مربوط به ترکیه به مرحله پایانی رسیده است.

پروژه خط لوله گاز نخجوان از شهرهای ایغدیر، مرکز، کاراکویونلو و آرالیک عبور می نماید. این پروژه پس از پروژه های خط لوله انتقال گاز و نفت باکو-تفلیس- جیحان، باکو-تفلیس- ارزروم و هم تاناپ، یکی دیگر از خطوط انتقال انرژی است که بین ترکیه و جمهوری آذربایجان کشیده می گردد.

این خط لوله در حالی در ترکیه مراحل پایانی خود را دنبال می نماید که در انتظار تصویب در جمهوری آذربایجان است و در زمان کوتاهی پس از تصویب از سوی شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان شروع به کار خواهد نمود.

خط لوله ترکیه- نخجوان تاثیر بسزایی در توسعه و تعمیق روابط مالی بین دو کشور خواهد داشت. منطقه نخجوان در حدود 500 هزار نفر جمعیت دارد که به طور سالانه نیم میلیارد متر مکعب گاز مصرف می نمایند. با راه اندازی این خط، همه نیازهای گازی این منطقه مرتفع خواهد شد.

این خط که از ایغدیر شروع می گردد و تا نخجوان ادامه خواهد داشت، در بخش ترکیه 85 کیلومتر خط لوله را شامل می گردد. این پروژه اقتصاد نخجوان را دوباره احیا خواهد نمود و زمینه ساز سرمایه گذاری در این منطقه می گردد.

دی ماه سال گذشته بود که فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از شهرداری ایغدیر گفت: انشاءالله تا چند ماه پیش رو مناقصه خط لوله انتقال گاز طبیعی از ترکیه به نخجوان را به اتمام رسانده و فرایند ساخت آن را شروع خواهیم کرد. مدت ساخت این خط لوله را 12 ماه برنامه ریزی کردیم. این یکی از پروژه های مهمی است که پس از اتمام، باعث افزایش اهمیت راهبردی ایغدیر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1069

به "آماده سازی پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیه به نخجوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده سازی پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیه به نخجوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید