نکات مهمی که باید برای فریز کردن سبزیجات بدانید

به گزارش طرفداران رونالدو، برترین طریقه مصرف سبزی استفاده از سبزی تازه است، اما امروزه به دلیل شاغل شدن خانم ها و مشغله خانواده ها هربار خرید سبزی تازه مشکل بوده و بسیار وقت گیر است، بنابراین اغلب خانواده ها تمایل دارند سبزیجات خود را منجمد نمایند و در فریزر نگه دارند. در این بخش شما را با طریقه فریز کردن سبزی ها آشنا می کنیم.

نکات مهمی که باید برای فریز کردن سبزیجات بدانید

برترین روش فریز کردن سبزی

سبزی های منجمد را می توان 2 تا 3 ماه در فریزر نگهداری کرد، اما اگر آن ها را بیش از این مدت داخل فریزر نگه داری نمایید ارزش تغذیه آن کم نمی گردد، ولی مواد معطر آن کاهش می یابد.

برای فریز کردن سبزی ها:

1. هر میزان سبزی که لازم دارید را تهیه کنید و آن را پاک نموده و حدود نیم ساعت در آب و نمک خیس دهید و سپس سه بار آب کشی کنید.

2. سبزی را با یک چاقوی تیز خرد کنید. چاقوی تیز سبب می گردد که سبزی له نگردد و بافت سبزی آسیب نبیند و ارزش غذایی آن حفظ گردد.

3. پس از خرد کردن سبزی حرارت مختصری به آن بدهید، اما لازم نیست سبزی را با روغن سرخ کنید. سبزی روی حرارت آب می اندازد و بخار روی آن می پیچد، اجازه دهید آب سبزی تبخیر گردد.

4. پس از اینکه سبزی ها به طور کامل خنک شدند، آن ها را به مقدار مصرفتان در هر وعده درون کیسه فریزر بریزید و داخل فریزر قرار دهید. توجه کنید که سبزی ها را در حجم کم و بسته های کوچک (یک وعده ای) منجمد کنید. مثلاً اگر می خواهید سبزی را در 4 وعده مصرف کنید، آن را در 4 کیسه بسته بندی یا در 4 ظرف مختلف بریزید.

روش های دیگر فریز کردن سبزی

قرار دادن سبزی ها در آب گرم

شما می توانید برای سبزی هایی که احتیاج به حرارت دادن ندارند مانند سبزی آش یا سوپ، برای حفظ رنگ سبزی و جلوگیری از تیره شدن آن ها در فرآیند انجماد، سبزی ها را چند دقیقه در آب گرم قرار دهید تا حجم سبزی ها کم گردد و جای کمتری را در فریزر اشغال کند.

ریختن سبزی در قالب یخ

شما می توانید برای فریز کردن سبزی، قالب یخ پلاستیکی یا سیلیکونی یا فلزی را آماده کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری از سبزی خرد شده را داخل هر قالب ریخته و روی آن یک قاشق آب بریزید. اگر سبزی شما آبدار است می توانید بدون اضافه کردن آب آن را فریز کنید، بدین طریق که سبزی خرد شده را داخل قالب ریخته و با دست کمی فشار دهید تا سبزی به طور فشرده داخل قالب قرار گیرد. شما می توانید به جای آب از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز بهره ببرید.

فریز کردن سبزی با آب مرغ

اگر قصد استفاده از سبزی برای سوپ را دارید بهتر است از آب مرغ یا آب گوشت بهره ببرید. به این صورت که موقعی که مرغ یا گوشت یا قلم را پختید، آب آن را جدا نموده و از صافی رد کنید و موقع فریز کردن سبزیجات از آب گوشت یا مرغ داخل قالب های یخ بریزید. قالب یخ را داخل فریزر قرار دهید تا سبزی کاملا یخ ببندد سپس بعد از یخ زدن کامل، آن را از فریزر و قالب های یخ زده را از قالب اصلی خارج نموده و داخل ظرف مناسب یا بسته بندی فریزری قرار دهید. موقع استفاده به هر تعداد از این قطعه ها احتیاج داشتید از فریزر خارج نموده و باقی را مجددا داخل فریزر بگذارید. سبزی را با این روش به مدت 2 تا 3 ماه می توانید داخل فریزر نگهداری کنید.

نکات مهمی که زمان فریز کردن سبزی باید رعایت کنید

بعد از تازه خواری، منجمد (فریز) کردن، برترین روش نگهداری سبزی است، اما اگر می خواهید سبزی های منجمد شده کیفیت خوبی داشته باشند، به کیفیت سبزی هایی که می خرید، توجه کنید.

برای نگهداری سبزی ها در فریزر، از ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی یا کیسه فریزر هایی که روی بسته بندی آن درج شده مناسب فریز کردن است، بهره ببرید تا آلودگی داخل سبزی وارد نگردد و سلامت مصرف کننده به خطر نیافتد.

اگر بسته بندی سبزی شما بزرگ باشد، می توانید بسته را بشکنید و باقی را داخل فریزر قرار دهید، اما دقت کنید که نباید بسته بندی آلوده گردد.

اگر سبزی فریز شده را از درون فریزر خارج کنید و بگذارید یخ آن باز گردد و میزانی از آن را استفاده نمایید و مابقی را دوباره به فریزر باز گردانید، این کار سبب می گردد ارزش غذایی سبزی کاهش یافته و املاح، ویتامین ها و مواد معطر آن خارج گردد.

هیچگاه سبزی را با روغن سرخ نکنید، زیرا اگر سبزی سرخ گردد، مواد مضر روغن در سبزی ذخیره می گردد.

سبزی ها را باید در بسته های صاف و مقطع بسته بندی کرد و داخل فریزر قرار داد.

دقت کنید که فریزر شما نباید بیش از حد پر باشد و باید امکان گردش هوای سرد در اطراف مواد غذایی باشد، زیرا نوسانات دمایی باعث می گردد مواد غذایی و به خصوص سبزی ها به خوبی منجمد نشوند و کیفیتشان پایین بیاید.

منبع: نمناک

منبع: فرارو
انتشار: 30 شهریور 1402 بروزرسانی: 30 شهریور 1402 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1622

به "نکات مهمی که باید برای فریز کردن سبزیجات بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهمی که باید برای فریز کردن سبزیجات بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید