برطرف آفتاب سوختگی ماشین در خانه و راهکارها

به گزارش طرفداران رونالدو، شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که برطرف آفتاب سوختگی ماشین چه ضرورتی دارد و چرا باید بدنه خودرو را در برابر اشعه های خورشید محافظت کنیم؟!

برطرف آفتاب سوختگی ماشین در خانه و راهکارها

در واقع همان طور که پوست ما در برابر اشعه های مضر به خصوص اشعه ماورا بنفش آسیب پذیر است، بدنه خودرو نیز از این امواج مصون نخواهد ماند و در صورت عدم محافظت از آن ممکن است رنگ بدنه خودروی ما دچار آفتاب سوختگی گردد.

اشعه ماورا بنفش پوشش رنگ بدنه خودرو را می سوزاند و باعث اکسیده شدن آن می گردد و ظاهری کدر به آن می دهد؛ به همین علت پیشگیری و به کار بردن راه چارههای رفع آفتاب سوختگی ماشین برای حفظ سلامت بدنه آن اهمیت دارد.

پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی ماشین و محافظت دائمی از رنگ آن از سرویس سرامیک خودرو در محل خبرنگاران بهره ببرید. روکش نانو سرامیک خودرو از آفتاب سوختگی ماشین نیز جلوگیری نموده و ظاهر خودرو را براق می نماید.

فیلم آموزش رفع آفتاب سوختگی بدنه ماشین

منظور از آفتاب سوختگی ماشین چیست؟

اگر شما خودروی خود را در گرم ترین زمان سال زیر تابش مستقیم خورشید قرار دهید، دمای داخل خودرو تا 65 درجه سانتی گراد و دمای بدنه خارجی تا 90 درجه سانتی گراد قابلیت افزایش دارد. همان طور که می دانید این مقدار از گرما و در معرض تابش مستقیم اشعه های مضر خورشید بودن، بسیار خطرناک است.

آسیبی که این اشعه ها موجب می گردد که رنگ دانه های موجود در رنگ بدنه خودرو با گذشت زمان اشعه ماورا بنفش را جذب نموده و این عامل باعث تغییر رنگ بدنه و محو شدن آن می گردد.

در این مواقع احتمال تغییر ظاهر و شنماینده شدن پلاستیک ها و لاستیک های استفاده شده در بدنه خارجی خودرو نیز دور از انتظار نیست.

اما خبر خوب این است که شما می توانید با راه چارههای رفع آفتاب سوختگی ماشین ، اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهید.

راه چارههای رفع آفتاب سوختگی ماشین

شما می توانید با استفاده از برخی راه چارهها نسبت به رفع کردن آفتاب سوختگی ماشین اقدام نموده و زیبایی را از طریق نقلیه خود بازگردانید. راه چارههای رفع آفتاب سوختگی خودرو را می توان به 2 دسته کلی تقسیم کرد که عبارت اند از:

    • رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه
    • رفع آفتاب سوختگی ماشین از طریق متخصص

اگر هزینه کردن برای این خدمات برای شما مسئله سخت نیست، رفع آفتاب سوختگی خودرو از طریق متخصص گزینه حرفه ای تر و مطمئن تری برای ترمیم رنگ ماشین است؛ اما انجام این کار از طریق خودتان هم امکان پذیر است.

در ادامه روش رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه را مرحله به مرحله برای شما توضیح می دهیم تا شما بتوانید با کمترین هزینه برترین نتیجه را کسب کنید.

اما در نظر داشته باشید شدت آفتاب سوختگی در حصول نتیجه بسیار موثر است. تجربه چندین ساله متخصصان ما نشان می دهد که اگر مقدار آفتاب سوختگی رنگ خودرو زیاد باشد، باید از تجهیزات و مواد تخصصی تری بهره ببرید. در چنین شرایطی یاری گرفتن از متخصصان برای رفع آفتاب سوختگی ماشین ارزان تر خواهد بود.

برای از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

تجهیزات لازم برای رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

قبل از شروع توضیحات تخصصی رفع آفتاب سوختگی ماشین، شما باید اقلامی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را تهیه نموده و برای این روند آماده شوید. البته ممکن است برخی از موارد وابسته به شدت آفتاب سوختگی تفاوت هایی داشته باشد.

  • سنباده (در صورت احتیاج)
  • رنگ خودرو (در صورت احتیاج)
  • مواد پولیش
  • واکس
  • دستمال یا ابر مناسب
  • حوله مایکروفایبر
  • خمیر براق نماینده

آموزش رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

برای اینکه نتیجه زحمات شما در جهت رفع آفتاب سوختگی ماشین رضایت بخش باشد، توصیه می کنیم مراحل زیر را با دقت و حوصله انجام دهید.

  • مرحله اول: خودرو را بشویید

برای موفقیت آمیز بودن روند رفع آفتاب سوختگی خودرو، اولین مرحله تمیز کردن دقیق بدنه خودرو است و وجود هرگونه آلودگی یا گرد و خاک ممکن است در این روند اختلال ایجاد کند.

در نتیجه با استفاده از آب و صابون مناسب؛ بدنه خودرو را تمیز کنید و بعد از اتمام شستشو از طریق یک حوله مایکروفایبر، آن را کاملا خشک کنید.

  • مرحله دوم: نقاط موردنظر بدنه را سنباده کشی کنید

سنباده کشی خیس یکی از مراحل اصلی ترمیم رنگ خودرو است؛ اما استفاده از آن به شرایط و مقدار آفتاب سوختگی بستگی دارد. بسته به این که خودروی شما احتیاج به رنگ تازه دارد یا خیر، این مرحله متغیر خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم اگر ترمیم بدنه بدون سنباده کشی امکان پذیر است، برای رفع آفتاب سوختگی ماشین، این مرحله را نادیده گرفته و از سنباده استفاده نکنید.

اما اگر شدت آفتاب سوختگی زیاد است و باید از رنگ مجدد بهره ببرید، با تهیه یک سنباده دانه درشت و فرو کردن آن در آب، سنباده کشی را شروع کنید. سنباده خیس را به آرامی به نقاط موردنظر کشیده و تا حد امکان آن را برای رنگ تازه آماده کنید.

  • مرحله سوم: پرایمر و رنگ (صرفا در صورت لزوم)

رنگ کردن بدنه خودرو یک کار تخصصی است و انجام آن به افراد بدون تجربه پیشنهاد نمی گردد؛ اما اگر در این زمینه تجربه دارید، با استفاده از پرایمر و رنگ، باید ظاهری یکدست روی بدنه خودرو ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: نکات و آموزش ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین

  • مرحله چهارم: بدنه را پولیش کنید

بعد از این که قسمت آفتاب سوخته کاملا آماده شد، برای رفع آفتاب سوختگی ماشین نوبت به پولیش کردن آن می رسد. پولیش کردن یک روند ساده است و شما می توانید با اضافه کردن چند قطره مواد پولیش به یک دستمال یا ابر مناسب، پولیش نقطه موردنظر را شروع کنید.

این دستمال را با حرکت دورانی بر روی سطح کشیده و تا رسیدن به نتیجه دلخواه این کار را ادامه دهید. می توانید قبل از پولیش، برای دست یابی به برترین نتیجه از مواد ضدزنگ رنگ خودرو بهره ببرید.

  • مرحله پنجم: استفاده از واکس برای حفاظت از رنگ بدنه

وقتی که ترمیم رنگ خودرو به اتمام رسید و مقدار براق بودن آن نیز اصلاح شد، با استفاده از واکس از رنگ خودرو در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید.

برای واکس زدن بدنه، ترجیحا از حوله مایکروفایبر بهره ببرید و در نظر داشته باشید که واکس یک راه چاره موقت برای حفاظت از رنگ خودرو می باشد. در صورتی که در پی یک راه چاره دائم هستید،روکش نانو سرامیک برترین گزینه است.

  • مرحله آخر: نتیجه را با دقت آنالیز کنید

با قرار دادن ماشین در شرایط مختلف از نظر مقدار و زاویه نور و سایه های مختلف از ایده آل بودن رنگ مطمئن شوید و هر گونه نقص احتمالی کوچک را رفع کنید.

رفع آفتاب سوختگی ماشین با سرکه سفید

یکی از روش های خانگی برای رفع آفتاب سوختگی ماشین استفاده از سرکه است. سرکه سفید یک ماده اسیدی است که می تواند به از بین بردن لایه های آسیب دیده رنگ خودرو یاری کند. البته سرکه فقط برای از بین بردن آفتاب سوختگی های سطحی است.

برای رفع آفتاب سوختگی ماشین با سرکه، محلولی از آب و سرکه به نسبت 3 به 1 (3 پیمانه آب و 1 پیمانه سرکه) مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. خودرو را در سایه پارک کنید تا کاملاً خنک گردد.
  2. یک پارچه تمیز را در آب سرد خیس کنید و آن را به مقداری سرکه سفید آغشته کنید.
  3. پارچه آغشته به سرکه را روی قسمت های آفتاب سوخته بدنه خودرو بمالید.
  4. اجازه دهید سرکه به مدت 30 دقیقه روی خودرو بماند.
  5. یک پارچه تمیز دیگر را در آب سرد خیس کنید و آن را روی خودرو بمالید تا سرکه کاملاً پاک گردد.
  6. خودرو را با یک واکس محافظ بپوشانید تا از ایجاد آفتاب سوختگی در آینده جلوگیری گردد.

روش های پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو

همان طور که اشاره کردیم، آفتاب سوختگی خودرو یک پدیده تقریبا رایج در وسایل نقلیه است؛ اما می توان با راه چارههای پیشگیرانه از این خسارت جلوگیری کرد.

در این قسمت نکاتی را ذکر می کنیم که با به کارگیری آن ها می توانید رنگ بدنه خودروی خود را از آسیب اشعه های مضر آفتاب محافظت کنید.

بیشتر بخوانید: سرامیک ماشین چگونه انجام می گردد؟ | برندهای معروف پوشش نانو

پارک خودرو در سایه

این روش با اختلاف زیادی ساده ترین و ارزان ترین راه چاره پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو محسوب می گردد. با پارک کردن ماشین در سایه، علاوه بر حفاظت از بدنه بیرونی به قسمت داخل خودرو نیز لطف بزرگی می کنید و دمای آن را تا 20 درجه سانتی گراد کاهش خواهید داد.

این نکته را به خصوص در بین ساعات 11 تا 15 در فکر خود داشته باشید و از آن بهره ببرید. در این شرایط احتمال آفتاب سوختگی خودروی شما به حداقل خواهد رسید.

بدنه خودروی خود را در فواصل کوتاه تمیز کنید

روزانه خودروی ما در معرض انواع و اقسام آلودگی قرار می گیرد و عواملی همانند گردوغبار، فضولات پرندگان و دود احتمال آسیب به رنگ بدنه را به شدت افزایش می دهند.

اما رعایت چند مسئله را در حین نظافت نادیده نگیرید:

  • زمانی که دمای بدنه خودروی شما بالاست از شستشوی آن خودداری کنید. علت اصلی این نکته جلوگیری از تبخیر سریع آب و نفوذ موادی همانند صابون و یا رسوبات به رنگ بدنه خودروی شما است.
  • سعی کنید که بعد از نظافت بدنه را از طریق یک دستمال نرم کاملا خشک نموده و نسبت به رسوب مواد اضافی آب بر روی بدنه پیشگیری کنید.

کاپوت خودرو در معرض خطر بیشتری واقع شده است!

شاید بپرسید که کاپوت چه تفاوتی با دیگر قسمت ها دارد. از آن جایی که علاوه بر حرارت بیرونی و تابش مستقیم خورشید، کاپوت در معرض حرارت موتور و رادیاتور است، رنگ این قسمت از بدنه نسبت به سایر نقاط در معرض خطر بیشتری واقع شده است.

شما می توانید با آنالیز منظم سطح روغن موتور، آب رادیاتور و دیگر مایعات موجود، از افزایش بیش از حد دمای این قسمت جلوگیری کنید.

واکس؛ کرم ضدآفتاب خودروی شماست!

همان طور که برای محافظت از پوست خودمان در برابر تابش مستقیم خورشید از کرم ضدآفتاب استفاده می کنیم، می توانیم با استفاده از واکس مخصوص بدنه، جلو آفتاب سوختگی آن را بگیریم. البته نباید واکس را با پولیش اشتباه بگیرید زیرا که این دو نسبت به یکدیگر متفاوت می باشند.

از پولیش برای براق کردن و از بین بردن لکه ها از روی بدنه خودرو استفاده می گردد در صورتی که واکس یک لایه محافظ برای رنگ بدنه است و در کنار آن رنگ بدنه خودروی شما را نیز براق تر خواهد نمود.

پوشش سرامیکی؛ زره بدنه خودرو!

این گزینه در بین مواردی که تا به اینجا ذکر کردیم، پرهزینه ترین روش پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو است؛ اما در کنار این هزینه بالا، یکی از برترین روش های احیای رنگ خودرو است.

شما با استفاده از پوشش سرامیکی از رنگ بدنه خودروی خود به طور کامل در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید حفاظت می کنید و بدنه خودروی شما نسبت به این اشعه مصون خواهد ماند.

سخن پایانی

هرگونه خدشه روی رنگ بدنه، جلوه ناخوشایندی به ماشین می دهد؛ گذشته از این، سالم بودن رنگ بدنه خودرو، یکی از مواردی است که در قیمت آن نیز تاثیرگذار است.

بنابراین اقدامات پیشگیرانه حفاظت از رنگ بدنه را جدی بگیرید و در اسرع وقت برای رفع آفتاب سوختگی ماشین خود اقدام کنید.

توصیه آقای حامد نجف متخصصی سرامیک خودرو برای شما:

در زمان تعویض روغن ترمز، مراقب رنگ بدنه ماشین باشید!

اگر در زمان تعویض روغن ترمز، مقداری از آن روی بدنه خودرو ریخت، به سرعت آن را پاک کنید؛ روغن ترمز به شدت رنگ بدنه را نرم می نماید و در مدت زمان کوتاهی شاهد تورم لایه رنگ و پوسته پوسته شدن آن خواهید بود.

سوالات متداول

متخصصان رنگ اکسید شده را چگونه احیا می نمایند؟

برای ترمیم رنگ اکسیده شده خودرو ابتدا باید نواحی آسیب دیده کاملا شسته و خشک شوند. برای ترمیم رنگ از محصولات تخصصی فراوری شده برای از بین بردن اکسیداسیون استفاده می نمایند و مانند پولیش روی رنگ خودرو زده می گردد.

آیا سرکه به رنگ خودرو آسیب می زند؟

سرکه های موجود در بازار عموما 5 درصد هستند و زمانی که به صورت 50- 50 با آب رقیق می شوند، هیچگونه اثر سایندگی روی رنگ بدنه خودرو نخواهند داشت.

کدام عوامل طبیعی به رنگ خودرو بیشترین آسیب را می زنند؟

در درجه اول، آفتاب شدید را باید نام برد که موجب اکسیده شدن رنگ خودرو می گردد. فضولات پرندگان نیز یکی دیگر از مواردی است که به شدن اسیدیته هستند.

منبع: آچاره
انتشار: 6 دی 1402 بروزرسانی: 6 دی 1402 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1632

به "برطرف آفتاب سوختگی ماشین در خانه و راهکارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف آفتاب سوختگی ماشین در خانه و راهکارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید